Halaman

Sabtu, 26 November 2011

mtb vs fixie .... turun bukit

Ingatkan tiada apa yang seronok atau kelainan tentang kayuhan pagi. Tetapi aku silap, ada sesuatu yang menyeronokkan dan membuatkan aku berasa puas. Ia boleh dijadikan kenangan dan boleh diabadikan di dalam blog ini. Pada awalnya aku hanya ingin berkayuh sekejap sahaja kerana kena balik awal sedikit. Perlu berada distesyen keretapi Sungai Petani pada jam 11.30 pagi, anak aku akan sampai menaiki keretapi dari Kangar. Kemudian akan menghadiri kenduri kahwin seorang kawan di Laguna Resort. Kawan ini juga berasal dari Negeri Sembilan dan menetap di taman yang sama.
Rekreasi Tupah menjadi destinasi kali ini. Tidak pasti pula akan meneruskan pendakian kayuhan ke muzium sebagaimana lazimnya. Ia bergantung kepada mood. Aku rasa badan tidak begitu bertenaga kerana semasa menyeberangi Titi Semeling kelajuan pendakian jauh lebih rendah dari biasa.
Tiada apa yang special semasa pendakian melalui rekreasi Tupah. Hairan kerana tiada kenderaan samada yang masuk atau keluar. Dua tiga remaja sedang mandi di kolam empangan sungai. Wah ... tentu sejuk air sungai pada waktu ini.
Kenapa pagi ini ramai pula yang menyambut kedatangan aku? Mereka berada di kiri kanan jalan, tanpa bergerak sambil memerhatikan aku mengayuh basikal. Apabila menghampiri, mereka bertempiaran lari memanjat pokok dan bergayut dan melompat dari dahan ke dahan. Memang ada perasaan takut kepada haiwan yang berekor panjang ini, mana lah tahu kalau mereka serentak menyerang. Memang gerun dibuatnya. Rasanya tidak kurang dari tiga puluh ekor kesemuanya. Agaknya monyet monyet tersebut tahu sempena hujung minggu dan cuti sekolah ini ramai pengunjung akan datang berkelah dikawasan ini sebentar lagi. Murah rezeki dan kenyang perut kerana banyak makanan yang berlebihan akan ditinggalkan.
Sebaik sampai di penghujung pendakian kelihatan tiga remaja Cina dengan 'fixie' dan seorang dengan mtb. Mereka sedang bersiap untuk turun. Kagum mereka boleh membuat pendakian dengan fixie. Teringat masa aku mula berkayuh disini tiga tahun lalu, hampir habis nyawa untuk menamatkan pendakian.
Aku tidak berhenti untuk berehat tetapi terus menyertai mereka untuk perjalanan turun. Aku mengekori dibelakang, Bukan aku kenal pun. Kali pertama aku berkayuh dengan fixie, kononnya untuk melihat bagaimana kayuhan mereka menuruni bukit ini. Kelihatan mereka bertiga kelam kabut cuba mengawal fixie tersebut manakala rakan yang menggunakan mtb telah jauh dihadapan.
Ini kelemahan fixie, mungkin remaja tersebut bertenaga semasa membuat pendakian tanpa perlu menukar gear seperti mtb atau rb tetapi semasa menuruni bukit, machine mereka jadi perlahan kerana pengayuh tidak mampu mengayuh mengikut kelajuan putaran roda. Bila kayuhan pelahan, fixie bergerak perlahan. Sedangkan basikal biasa yang menggunakan freewheel hidup hanya membiarkan daya graviti membuat kerja menolak basikal menuruni bukit tanpa perlu mengayuh.
Agak bosan mengekori mereka dan terus memecut menuruni bukit meninggalkan fixie fixie jauh dibelakang. Mereka berusaha bersungguh sungguh cuba memintas basikal aku. Disini aku mendapat kepuasan dan keseronokkan berkayuh hari ini. Bagus untuk ego. Menghampiri persimpangan jalan masuk aku memperlahankan kelajuan menunggu mereka sampai. Kemudian aku membelok ke arah Merbok.
Masih berbelah bahagi samada untuk membuat pendakian ke muzium atau terus pulang. Rasa rugi dan rasa tidak lengkap pula kalau tidak, kerana pendakian hanya memakan masa kurang 10 minit. Dalam masa mencari jawapan apa yang patut dilakukan aku telah sampai di Pekan Merbok dan terus membelok ke arah muzium.
Lega apabila sampai ke pintu masuk muzium. Kedengaran lagu berkumandangan dari kawasan letak kereta. Aku tahu lagu yang sedang dimainkan. Poco poco oleh penyanyi Indonesia Yopie Latul. Dengan perasaan ingin tahu berkayuh kearah muzik tersebut dan melihat sekumpulan remaja sedang melakukan tarian mengikut irama lagu tersebut. Kelihatan sebiji kenderaan pacuan empat roda berada disana dengan beberapa unit speaker besar. Tidak tahu pula dari mana kumpulan ini datang. Yangf Pasti kenderaan pacuan empat roda tersebut dipunyai oleh agensi kerajaan. Kesemua ahli kumpulan yang menari adalah lelaki manakala dua wanita menjadi instruktor tarian atau senaman. Hairan. Apa dia orang ini tidak baca suratkabar ape...  melakukan tarian poco poco tersebut telah difatwakan haram ....
Kalau perlu melakukan senaman tersebut, tidak usahlah dilakukan ditempat awam sebegini. Bukankah lebih baik dan sesuai dilakukan ditempat terasing jauh dari pandangan masyarakat. Tidak akan timbul perasaan tidak puass hati atau sebarang prasangka atau syak wasangka. Sebentar lagi akan ramai pengunjung datang ke muzium ini. Aku hanya sekadar menggelengkan kepala dan meneruskan perjalanan turun dari muzium.


Aku cuba memikirkan alasan kenapa gerai yang menjadi persinggahan tetap melepaskan lapar dan dahaga apabila berkayuh di laluan ini ditutup. Belum sempat aku mendapatkan jawapan kelihatan banyak khemah disalah sebuah rumah tidak jauh dari gerai tersebut. Ahhhh .... ada kenduri rupanya. Mungkin rumah kenduri tersebut kepunyaan tuan kedai atau rumah saudara mara atau sekurang kurang rumah jiran. Tuan punya kedai serta pekerjanya kena berada dirumah kenduri atas sifat kerjasama, berjiran dan hormat.
Kena mencari gerai lain untuk sarapan sebelum kayuhan pulang sejauh 20 km lagi.

Statistik
   Mula .............. 7.50 pagi
   Tamat ............ 10.30 pagi
   jarak .............. 49 km
   Cuaca ............ Redup
   Laluan ........... Semeling - Rekreasi Tupah - Muzium Arkeologi
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan