Halaman

Khamis, 10 November 2011

tiga pendakian .....

Kesinambungan kayuhan ke Bukit Taman Kempas kelmarin, pagi ini cuaca amat cerah. Tiada nampak pokok pokok hujan untuk hati ini. Apakah mungkin musim hujan yang berlaku lebih satu bulan sudah tamat atau mungkin berhenti sekejap. Tetapi mengikut ramalan cuaca hujan akan berterusan sehingga akhir bulan dan persiapan untuk menghdapi bencana banjir telah dibuat dinegeri negeri yang berisiko dilanda banjir.
Dipersimpangan MRSM Merbok aku membelok ke kanan kearah UiTM kerana ada bukit yang sederhana tinggi, tiada banyak masalah. Aku sendiri agak terkejut dengan kebolehan melepasi bukit tersebut dengan agak senang berbanding dengan kayuhan sebelum ini.
Seterusnya aku ke Rekreasi Tupah. Banyak lokasi dimana jalan dipenuhi dengan tanah dan pasir halus yang dibawa oleh air hujan dari bukit. Disepanjang menyusuri sungai Tupah, desiran air sungai melalui bongkah bongkah batu agak kuat kedengaran kerana air sungai yang agak penuh pada musim hujan ini.
Dipertengahan pendakian aku terbau sesuatu yang kurang menyeronokkan. Bau tahi binatang yang baru dilanggar tayar kenderaan. Aku ingat tahi lembu tetapi tompokan yang agak kecil, kecil lagi dari najis anak lembu. Mungkinkah ia najis rusa atau kijang? Pernah aku dengar terdapat binatang tersebut dikawasan ini.
Sebaik sampai pada penghabisan jalan dipintu masuk Loji Pembersihan Air Tupah aku tidak turun untuk berehat sekadar berpusing dua tiga kali untuk menghilang rasa penat dan kemudian terus turun. Perlu berhati hati kerana longgokkan pasir dan tanah halus di jalan boleh mendatangkan bahaya kepada basikal.
Sebaik sampai dipersimpangan jalan masuk aku ditegur oleh seorang rider dari Taman Ria, Sungai Petani bertanyakan samada ada sesiapa diatas bukit Tupah. Dia sedang menunggu beberapa rakan rakan yang lain yang berjanji untuk kayuhan bersama. Aku terpaksa menolak perlawaannya untuk sarapan pagi bersama di gerai di hadapan simpang ke Rekreasi Tupah kerana misi aku menawan satu lagi pendakian belum selesai.
Selepas mengucapkan selamat tinggal kepadanya aku terus ke Merbuk untuk pendakian ke Muzium Arkeologi Lembah Bujang.Aku berselisih dengan dua orang rider yang berkemungkinan rakan yang di tunggu oleh rider yang menegur dan berbual sebentar tadi. Mereka memberikan kata semangat untuk aku terus membuat pendakian.
Walau masih awal sudah terdapat beberapa buah bas di tempat letak kerata muzium. Bas membawa murid murid sekolah untuk lawatan ke muzium. Banyak sekolah yang mengadakan lawatan serta aktiviti perkelahan, camping dan kem kem jati diri untuk murid sekolah pada akhir musim persekolahan. Sekolah akan ditutup untuk penggal akhir minggu hadapan.
Aku singgah digerai biasa untuk sarapan pagi selepas hampir dua jam berkayuh.

Statistik
   Mula .............. 8.00 pagi
   Tamat ............ 10.30 pagi
   Jarak ............. 48 km
   Cuaca ............ Panasa
   Laluan ........... Semeling - Tupah - Muzium Merbok
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan