Halaman

Rabu, 30 November 2011

Berpatah balik

Kerosakkan RB siap diperbaiki petang kelmarin. Beberapa bahagian pada roda belakang yang rosak terpaksa ditukar, Aku pergi mengambilnya dari kedai basikal Taman Delima. Tidak dapat membuat ujian kerana hujan dan terus membawa pulang. Tengok pada apa yang telah diganti, nampak OK saje. 
Barangan yang diganti termasuk hub set (depan dan belakang) dan cassete spocket. Cassette yang lam hanya mempunyai 6 speed manakala yang baru ada 8 speed. Untuk menggantikan hub, semua jejari (spokes) depan dan belakang dibuka dan dipasang semula.
Aku rasa sedikit kelainan apabila memulakan kayuhan rb pada jam 8.00 pagi. Belum sempat aku menguji sepenuhnya aku merasakan pusingan roda belakang menjadi berat. Apabila turun memeriksa aku dapati tayar belakang telah kempes (flat). Nasib baik kerana aku hanya berada lebih kurang 1 km dari rumah. 
Walaupun aku ada membawa tiub dalam, tools untuk membuka tayar dan pam, aku tidak mahu menukar tayar sebaliknya aku menolak basikal untuk pulang kerumah. Mood untuk meneruskan kayuhan sudah hilang. Lagi pun masih dekat dengan rumah. Masa itulah ramai cylist yang lalu di jalan lencongan tersebut. Ramai juga yang menegur.
Mengapa mesti kita bersikap atau berfikiran buruk sangka kepada orang lain, padahal kita tidak tahu apa sebenarnya yang difikirkan oleh orang tersebut. Ketika aku menolak basikal (tonton kata orang Kedah) kelihatan kebanyakkan orang yang lalu melihat dengan satu macam perasaan. Seolah olah tidak langsung simpati pada keadaan tersebut. Tiada siapa yang ingin bertanyakan apakah masalah atau tanya atau cakap apa sahaja sebagai mungkin dapat mengurangkan bebanan orang yang menanggung. Mungkin aku silap tafsir atau terlalu terperasan.  
Sesampai dirumah aku terus membuka roda yang punctured (pancit) untuk menukar tiub. Punca kebocoran pada tayar ialah salah satu spoke yang dipasang terkeluar lebih dan ianya mencucuk tiub basikal apabila melalui bonggol. Sebelum menggantikan tiub baru aku mengambil masa untuk mengasah mana spoke yang berlebihan dan tajam menggunakan kikir besi. Bila berpuas hati barulah aku memasang kembali roda tersebut
Tidak sabar rasanya untuk meneruskan kayuhan tetapi hari sudah tinggi, mungkin esok sahaja.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan