Halaman

Jumaat, 25 Oktober 2013

Tupah

Semasa memasuki simpang jalan ke taman rekreasi Tupah aku terlihat papan tanda "Awas ... Tentera sedang berlatih".  Aku teragak agak samada untuk meneruskan kayuhan ke penghujung jalan. Mungkin latihan biasa sahaja tanpa menggunakan senjata.... agaknya selamat untuk meneruskan kayuhan.
Tidak silap sangkaan kerana sebaik memasuki kawasan hutan simpan aku melihat beberapa kenderaan tentera termasuk lori, kereta dan anggota tentera sedang mengemaskan peralatan untuk dinaikan keatas lori. Latihan sudah selesai. Mungkin latihan bermula pada hari sebelumnya. Kelihatan beberapa tentera wanita juga mengikuti latihan tersebut. Tentu seronok kan ...
Beberapa orang tentera wanita kelihatan berjalan terencot hencot, mungkin mengalami luka pada tumit kaki atau 'blister' akibat terlalu lama berjalan menggunakan but. Ada diantara mereka terpaksa dipapah oleh rakan. Aku mengagak latihan yang dilakukan berupa 'hiking' didalam hutan pada waktu malam kerana aku melihat backpack yang bersaiz agak besar di bawah khemah mereka.
Pernah mengalami keadaan sebegini semasa baru masuk TLDM pada awal 1980an dahulu.
Sedang aku menumpukan tenaga membuat pendakian, aku ditegur oleh seorang cyclist yang sedang menuruni bukit. Bila memandang kearahnya, aku aku melihat John bersama rakan rakannya. John tinggal tidak jauh dari rumah aku di Taman Intan. Dahulunya kami sering kayuh bersama tetapi kini tidak lagi. 
Sepanjang jalan terdengar deruan air sungai Tupah yang agak banyak. Ini disebabkan musim hujan yang berlaku sekarang ini. Teringin pula rasanya untuk terjun mandi. Memang sudah lama tidak mandi sungai. Empangan sungai bersebelahan dengan loji air juga dipenuhi air hingga melimpah dengan banyaknya. Terbayang tragedi yang berlaku di Tanah Rata dimana air empangan dilepaskan oleh pihak TNB untuk mengawal banjir telah mengakibatkan kerosakkan kepada penduduk disepanjang sungai Bertam dan empat nyawa melayang.
Tiada lagi cyclist berada diatas dan aku berkayuh turun untuk meneruskan kayuhan ke Merbuk. Rancangan awal untuk mendaki ke Muzium Arkeologi tetapi membatalkan kerana kesuntukkan masa.


Statistik : 
    Mula ............... 7.55 pagi
    Tamat ............  9.50 pagi
    Jarak ............... 39 km
    Cuaca .............. Redup / Hujan
    Laluan ............. Tupah
   Odometer 2013 : 04106
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan