Halaman

Sabtu, 2 Ogos 2014

25km yang perlahan .......

Hari ini aku berpeluang menamatkan tempuh rehat yang agak lama. Satu bulan berpuasa dan enam hari cuti rehat sempena raya dan badan sudah mula mahukan dilonggarkan. Keluar agak lewat kerana aku tahu tidak akan dapat pergi jauh. Kayuhan petang harin lebih kerana desakan perasaan untuk memulakan semula aktiviti kayuhan.
Tau tak, basikal pun sudah dipenuhi dengan sarang labah labah. Tayar pula hampir kempes tiada angin lansung. Hanya sempat untuk membersihkan sarang labah labah sahaja dan mengepam angin dikedua dua tayar. Bahagian lain yang dipenuhi habuk, lain kali sahajalah cuci. Sengaja tidak mahu memeriksa part yang bergerak ada cukup gris atau tidak. Kalau hendak lakukan semua itu jawapnya akan lambat le keluar memulakan kayuhan.
Memang susah untuk otot kaki menyesuaikan rentak kayuhan kerana memang agak lama direhatkan. Susah untuk mencapai speed 25km/j dan lagi susah jika terdapat pendakian kecil seperti di jalan Tikam Batu - Simpor.
Berangan angan untuk membuat kayuhan lelaki sebenar (... maaf terjemahan dari bahasa Inggeris!) dalam masa terdekat ini. Ini sudah lama terlintas tetapi masih tidak dapat direalisasikan.
Biasanya hardcore rider akan memulakan kayuhan selepas berpuasa dan berhari raya dengan tajuk 'kayuhan pecah lemak' tetapi bagi aku mungkin kayuhan membuang gula. Rasanya pada bulan puasa dan hari raya lalu tidak lah banyak mengambil makanan berlemak termasuk dagin merah tetapi lebih banyak makanan yang agak manis seperti kueh mueh traditional dan ayer minuman manis. Bulan puasalah masanya untuk merasa keuh muih traditional yang dijual di bazar ramadhan.
Harapkan dapat mengurangkan kandungan gula dalam badan selepas  ini. Kena kawal pengambilan makanan dan minuman.
Pelik, terbalik pula. Bulan ramadhan sepatutnya pengambilan makanan dikawal.
Keadaan jerubu yang melanda negara sekarang sedikit membantu kayuhan petang ini. Cahaya matahari tidak mampu menembusi jerubu yang menutupi langit dan ini memberikan keselesaan berkayuh. Baru jam 6.30 petang dah nampak macam sudah malam. Sebaik sampai kerumah hujan renyai mulai turun.
Ok esok dan hari hari seterusnya dalam minggu ini aku berjanji melakukan kayuhan pendek untuk memberi peluang bagi otot dan tulang menyesuaikan dengan kayuhan.


Statistik : 
    Mula ............... 1720
    Tamat ............  1845
    Jarak ............... 25 km
    Cuaca .............. Jerubu
    Laluan ............. Sungai Pasir - Simpor
   Odometer 2014 : 1496 km
              


Tiada ulasan:

Catat Ulasan