Halaman

Isnin, 11 Ogos 2014

Mesin padi ado laie ....

Kayuhan petang ini tergendala sedikit kerana tidak tahu mengapa aku ingin melihat mesin jentuai padi beroperasi. Ada dua tiga orang ditepi jalan juga memerhatikan mesin tersebut memuntahkan isi kedalam lori yang menunggu di tepi bendang. Agaknya mereka adalah tuanpunya sawah padi.
Memang selalu aku melihat mesin ini beroperasi sejak dulu lagi tetapi tidak pernah berhenti melihat lebih dari sepuluh minit seperti apa yang dibuat petang ini. Selalunya melihat dari dalam kereta sahaja.
Masa aku kecil kecil dikampung dah dahulu, tiada terfikir tentang 'natang nih'. Seluruh petani hanya menggunakan tuai tangan atau sabit. Tuai tangan kerja lambat dan selalunya dilakukan secara bergotong royong. Manakala sabit pula agak cepat kerana memotong batang yang agak banyak. Tuai tangan mempunyai kelebihan kerana padi yang masih bertangkai dibawa  pulang ke rumah, disimpan dan apabila semua padi dibendang siap dituai barulah kerja melerai buah padi dari tangkai dilakukan.
Kalau pakai sabit kena pukul padi didalam bendang. Ianya lebih cepat dan hanya padi sahaja dibawa pulang kerumah.
Dahulu, pada tahun 50'an dan 60'an petani dikampung menanam padi hanya untuk kegunaan sendiri, jarang dijual. Hasil padi satu musim cukup untuk makan setahun. Padi hanya dijemur untuk dijadikan beras menggunakan lesong tangan atau lesong kaki apabila bekalan beras dalam tempayan berkurangan.
Beberapa perkara yang tidak dapat aku lupakan ialah membuat serunai dari batang padi, menuai padi muda (yang lambat masak) untuk dibuat emping. Ingat lagi tak lagu Noorazlina Idris tentang malam mengemping.......!! bagitulah keadaannya.


Teringat pula lagu yang dinyanyikan oleh Ito Blues Gang pada awal 80'an dahulu, 'apo nak di kato'. Tetapi yang dimaksudkan mesin padi dalam lagu tersebut bukan mesin tuai tetapi mesin proses padi menjadi beras !!.



Statistik : 
    Mula ............... 1735
    Tamat ............  1845
    Jarak ............... 27 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Jalan Lencongan Barat
   Odometer 2014 : 1642 km
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan