Halaman

Ahad, 17 Ogos 2014

Bukit Semarak .....

Sejak awal hati berbelah bagi samada membuat kayuhan atau tidak. Malam tadi aku menghabiskan sedikit masa melihat gambar yang aku ambil semasa kayuhan yang lepas. Teringin pula hendak berkayuh ketempat tempat yang pernah aku lawatai dahulu. Tetapi entah macam mana hati tergerak untuk membuat pendakian di bukit Semarak. Tidak ingat bila kali terakhir aku kesana.
Seperti biasa masa memulakan pendakian kelihatan masih ramai orang membuat pendakian dan ramai juga yang sedang menuruni bukit. Ramai yang aku kenali, biasa aku lihat ketika aku bergiat cergas pada aktiviti memanjat bukit ini. Muka-muka lama masih lagi kelihatan. Rasanya mereka juga masih mengingati dan kenal aku. Aku menegur hampir semua yang aku jumpa, tindak balas yang diterima amatlah menyeronokkan.
Satu perkara yang dilihat ialah ramai yang menggunakan tongkat, samada yang dibuat sendiri dari kayu atau buluh dan yang lain mengunakan tongkat jenis aluminium. Nampak gayanya macam boleh dilipat atau dimasukkan menjadi pendek. Aku sendiri menggunakan tongkat yang diperbuat dari buloh madu, lubang kecil sahaja. Tongkat ini boleh digunakan sebagai penyokong ketika menurun bukit dan juga apabila mendaki. Menstabilkan badan terutama bagi yang veteran. Tongkat juga boleh dijadikan senjata jika terdesak.
Bukit ini dahulu dipenuhi dengan hutan rimba tetapi kini menjadi kawasan pertanian. Hampir keseluruhan kawasan telah ditanam dengan pokok seperti petai, cempedak dan durian. Sekarang semakin banyak tanah dibersihkan untuk tanaman berbanding dengan beberapa tahun lalu. Timbul persoalan samada tanah ini diteroka tanpa hakmilik. Paling terserlah, ada sesetengah kawasan bukit ini kini tidak lagi boleh dimasuki atau dilalui oleh pendaki. Ada signboard atau amaran melarang kawasan dicerobohi dengan notis yang agak unik...... kawasan tersebut juga telah dipagar.
Tiada masalah sampai kepuncak dan mengikut laluan rutin yang selalu aku buat dahulu. Otot kaki dan peha rasa macam biasa sahaja, mungkin disebabkan kayuhan basikal yang aku buat sebelum ini. Sesetengah laluan kini cerah kerana banyak pokok besar telah ditebang. Rasanya semakin ramai orang datang kesini melihat kesan laluan. Ada juga beberapa trek baru yang dibuat tetapi untuk kali ini aku akan mengikut trek lama sahaja.

Nampak OK je... bila panjat baru tau ...

Berehat sebentar sebelum turun semula. Baru aku teringat kenapa aku berhenti membuat aktiviti disini. Aku mengalami sakit lutut dan amat risau jika ia melarat. Tidak ingat bila pulak lutut tersebut pulih. Apa yang pasti aku kena berhati dan tidak melampaui (overdo) bila membuat aktiviti pendakian bukit ini. 
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan