Halaman

Selasa, 5 Ogos 2014

Senaman petang lebih baik ?

Berjaya membuat kayuhan untuk hari keempat berturut turut. Kayuhan petang. Cuaca tidak begitu panas kerana kesan jerubu masih belum hilang sepenuhnya. Bila lalu dikawasan bendang, terdapat petani membuat pembakaran jerami dan batang padi yang telah dituai untuk persediaan tanaman semula. Adakah ini yang menyebabkan keadaan atmosfera kawasan Sungai Petani ini berjerubu sekarang ni?
Walau kayuhan pendek, ia amat memuaskan. Aku amat yakin dengan diri sekarang. Apa yang merisaukan adalah takut tidak dapat meneruskan kesenambungan kayuhan setiap petang. Ada rancangan yang tengah diatur yang mungkin tidak membolehkan aku membuat kayuhan.
Pernah aku dengar ceramah seorang Ustaz yang mengatakan membuat aktiviti senaman pada sebelah petang adalah lebih baik. Terdapat nas atau hadis atau kitab para ulama yang menyatakan ini. Sejauh mana kebenaran ini aku masih mencari. Ini lebih kepada mereka yang menghidapi penyakit kencing manis. Mengikut ustaz tersebut pada sebelah pagi kandungan gula dalam badan tidak dapat dikurangkan kerana proses ..... entahlah aku pun tidak ingat. Juga tengah cari rakaman ceramah tersebut. Harap ada sesiapa diluar sana yang dapat memberikan pengesahan tentang ini.
Pada kayuhan tadi hanya melihat seorang rider dari arah bertentangan. Ada juga nampak dua tiga orang rider dihadapan tetapi bila aku menghampiri mereka adalah pekerja dari negara lain yang dalam perjalanan pulang dari tapak bekerja.
Seseorang membunyikan hon kereta dibelakang. Apabila menoleh kelihatan SK Juan dalam kereta Nissan. Entah dari mana. Ingatkan dia akan menunggu aku di salah sebuah gerai makanan dihadapan tetapi tidak kelihatan. Mungkin kerena hari semakin senja.


Statistik : 
    Mula ............... 1735
    Tamat ............  1845
    Jarak ............... 27 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Jalan Lencongan Barat
   Odometer 2014 : 1583 km
              

Tiada ulasan:

Catat Ulasan