Halaman

Isnin, 4 Ogos 2014

Kayuhan hari ini lebih baik dari semalam ......

Kayuhan petang sebentar tadi untuk hari ketiga berturut turut. Teringat pula lagu lagu zaman muda muda dulu ... knock three time dan three times a lady. Cuaca masih berjerubu tetapi tidaklah serius, rasanya IPU dibawah 40, tidak menjejaskan penafasan.
Aku rancang untuk pergi ke arah Semeling tetapi memandangkan kenderaan masih lagi ditahap yang tinggi aku mengelakkan laluan tersebu dan terus menghala ke Sungai Lalang dan seterusnya membelok kearah Gurun. Tidaklah sampai ke sana tetapi amat berpuas hati hanya setakat Bedong dan membuat pusingan U. Boleh cover lebih 30 km.
Kayuhan hari ini lebih baik dari semalam ..... macam selalu dengar je frasa ni. Memang ia selalu digunakan oleh penceramah motivasi dan ustaz dalam ceramah kuliah agama. Tenaga hampir pulih sepenuhnya dan aku sangat yakin aku sudah mampu beraksi seperti sebelum bulan puasa. 
Cakap pasal bilangan kereta dijalanan pada musim perayaan, sehingga sekarang kawan kawan yang aku jumpa bertanyakan macam mana keadaan jalan semasa pulang kekampung beraya baru baru ini. 
Aku bernasib baik, ketika kebanyakkan orang yang pulang berhari raya mengambil masa sehingga 12 jam untuk sampai kedestinasi yang biasanya diambil setengah masa tersebut, aku yang turun ke selatan tiada apa perubahan. Malahan rasanya bertambah selesa dan cepat kerana tidak banyak kenderaan yang turun.
Begitu juga ketika pulang ke utara. Jalan hala utara kosong dan kesihan sungguh mereka kearah selatan yang terpaksa terhincut hincut. Alhamdullillah ... itulah yang aku ucapkan apabila selamat sampai kerumah pulang dari beraya di kampung.


Statistik : 
    Mula ............... 1735
    Tamat ............  1900
    Jarak ............... 33 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Jalan Lencongan Barat - Bedong
   Odometer 2014 : 1556 km
              

Tiada ulasan:

Catat Ulasan