Halaman

Rabu, 13 Januari 2010

Nira Nipah

Bila aku sudah bersiap sedia untuk memulakan kayuhan, jam telah menunjukkan pukul 5.45 petang. Niat hati nak mulakan kayuhan awal sedikit, tetapi cuaca masih amat panas. Jadi terpaksa aku tunggu cuaca sejuk sedikit sebelum memulakan kayuhan. Tetapi bila memulakan kayuhan, angin pula bertuip agak kencang. Aku tekadkan jugak kerana sudah memang hendak buat kayuhan petang ini. Larat atau tidak, itu bergantung le. Mungkin aku kena gunakan tenaga yang lebih dan kelajuan yang pelahan sedikit dari biasa.
Aku becadang untuk mengikut jalan yang agak mencabar sedikit untuk menghilangkan rasa lengoh betis. Dengan masa lebih kurang 1 jam sebelum hari malam aku ikut jalan melalui pekan Semeling ke pekan Merbok. Kemudian berpatah balik melalui jalan baru.
Banyak juga kereta di jalan Lencongan Barat kerana waktu orang balik kerja. Aku risau juga bila nanti melalui jembatan Sungai Merbok ke pekan Semeling. Diatas jambatan tersebut jalan agak sempit. Agaknya pihak JKR tidak membuat kajian tepat semasa membina jembatan kerana sepatutnya jembatan tersebut di bina lebih luas atau dibina dua hala. Tak kisah lah, kena tempuh juga le jalan ni. Dengan angin yang agak kencang kelajuan kayuhan kurang sehingga 4km/j dari kelajuan biasa.
Seperti aku pernah catatkan, dahulu aku sering menukar gear atau speed bila melalui jalan yang agak berbukit seperti jalan dari pekan Semeling ke UiTM Merbok. Kelajuan masa dahulu kurang dari 15km/j. Sekarang mungkin dah biasa, aku tidak lagi perlu menukar gear rendah, kayuhan dengan top gear dan kelajuan purata 20km/j. Aku berharap stamina aku dapat dikekalkan sedemikian di masa depan. Jalan ini kurang kenderaan kerana pemandu lebih suka mengikuti jalan baru yang lebih lebar kecuali kenderaan yang datang dari arah Bidong.
Selepas UiTM aku masuk ke simpang mengikuti jalan ke Segantang Garam. Yang syoknye jalan ini ialah selepas pendakian 1:50 jalan sejauh 100 meter jalan menurun hingga ke traffic light MRSM Merbok. Aku melencong kekiri masuk  kejalan baru Merbok ke Semeling. Jalan ini rata sepanjang 8 km, aku dapat mencecah kelajuan 36km/j walau angin bertiup kencang. Sekali lagi hati tidak berapa selesa bila melalui jalan menghala ke jembatan Sungai Merbok kerana jalan yang agak sempit dan kenderaan yang agak banyak.
Selepas menyeberangi Sungai Merbok, aku berhenti di gerai tepi jalan untuk menghilangkan dahaga. Ada dua gerai disebelah kiri dan satu seberang jalan yang menjual air Nira Nipah dengan harga RM2.50. Aku berhenti di gerai hujung yang menjual air nira dengan harga RM2.00. Tuan punya memilih bungkusan sebelah bawah kerana lebih sejuk, katanya. Aku terus buka dan minum sampai habis. Walaupun rasa agak payau tetapi aku dah biasa minum air nira samada nira nipah, nira nyior atau nira kabung (atau dipanggil nira anau di Negeri Sembilan). Dua tahun yang lepas harga sebungkus air nira hanya RM1.50 sahaja. Semua penjual berkata nira yang dijual adalah nira Jerai dan pure, tidak dicampur. Entah betul entah tidak. 
Sebaik sahaja habis sebungkus air nira, aku terus mengayuhan balik, melanggar traffic light persimpangan Sungai Jagung. Maksud nya sepatutnya berhenti kerana lampu merah, tetapi aku redah aje kerana tiada kereta yang datang dari arah lampu hijau. Jangan Tiru Aksi Ini...... Ada lagi 8 km sebelum sampai kerumah dan waktu dah dekat pukul tujuh malam. Semasa melalui jalan Lencongan Barat, angin yang tadi bertuip kencang kini bertiup perlahan dan suhu mula menurun. Sampai dirumah sempat  lagi aku teguk 1 liter air. Esok mungkin aku ulangan lagi laluan ini.

Statistik :
   Mula  :  5.50 petang
   Tamat :  7.15 petang
   Berhenti : 10 minit 
   Jarak : 30 km
   Cuaca : Panas
   Jalan : mula berbukit kemudian mendatar
   Kayuhan : Solo
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan