Halaman

Jumaat, 15 Januari 2010

Frame GT terpakai

Hari ini Jumaat. Kebiasaan aku tak kayuh pada hari Jumaat kecuali kalau memang dah lama tak kayuh. Kalau kayuh pun, aku hadkan jarak dan masa supaya sampai kerumah jam 10.00 pagi. Tetapi hari ini aku nak relax aje. Mula syok juga duduk dirumah menghadap screen laptop aku, tengok forex. Setelah satu jam aku mula jadi boring sebab urusniaga hari ini tidak menjadi. Tidak tahu apa pasal matawang Yen jatuh begitu banyak berbanding dengan US Dollar. Aku tutup urusniaga selepas kerugian agak banyak ikut standard aku.
Aku start kereta dan keluar dari rumah, tanpa tujuan. Dalam perjalanan aku bercadang untuk ke rumah kawan sekayuhan. Aku pasti dia ada di rumah kerana waktu ini dia sudah balik dari kayuhan. Bila aku sampai di rumahnya, aku lihat dia sedang sibuk memasang basikal road-bike kepunyaan kawan kami. Road bike tu dibeli secondhand di Bagan (Butterworth) dengan harga lebih kurang RM400.00 sahaja. Murah ke.... road bike ini menggunakan steel frame. Sekarang ni nak bagi perelok dengan menukar barangan seperti tayar, brake, saddle dan lain lain.
Tuan punya basikal yang aku kenali bernama John (orang cina berugama Kritian) umur lebih kurang 45 tahun dan tinggal satu taman dengan aku. Dia sudah ada sebiji basikal mountain. Dia beli road-bike hanya untuk seronok sahaja kerana orang lain ada road-bike. Sebenarnya dia baru sahaja berjinak jinak dengan basikal lebih kurang enam bulan yang lalu, tetapi kini mampu atau dapat mengatasi orang lama dari segi endurance dan kelajuan kayuhan.
Aku kenal dia enam bulan lalu semasa aku berbual dengan Juan dihadapan rumah. Dia sedang berjogging. Kami bertegur sapa dan terus berbual. Dia menghidapi penyakit jantung dan doktor menasihatkan untuk melakukan senaman. Kami menasihati beliau untuk bersama mengayuh basikal sambil menceritakan kebaikan berbasikal, tempat dan laluan serta keseronokkan lain.
Aku tidak berapa yakin yang dia akan mengikut nasihat kami, selang dua hari aku terima kunjungan John dengan basikal mountain yang baru dibelinya. Sejak hari itu kami sering membuat kayuhan bersama. Pada mulanya kami buat kayuhan dekat sahaja tidak melebihi dua atau tiga puluh kilometer. Selepas dua bulan dia pula yang mengajak aku membuat kayuhan yang lebih jauh.
Perubahan ketara pada John selepas tiga bulan ialah dia nampak lebih bertenaga, lebih banyak bersembang dan lebih kelihatan gembira berbanding dengan sebelum berbasikal. Pada mula dia membeli basikal jenis Releigh Tourer (entry level) berharga RM900.00 dengan disc brake. Tak sampai dua minggu, dia mula komplain dan buat beberapa perubahan pada basikal tersebut. Aku secara berjenaka mengatakan kepadanya yang aku pasti dia akan membeli basikal lain selepas tiga bulan.
Masin juga mulut aku kerana tidak sampai bulan yang ketiga, dia mengajak aku ke kedai basikal di Pekan Lama Sungai Petani dan membeli frame GT secondhand berharga RM110.00, Dia menukar barangan dari basikal pertamanya dan dalam tempuh dua hari merasa bagitu seronok dengan basikal yang 'baru' dipasang. Kini enam bulan selepas aku berjaya mengajak dia berbasikal sudah pon memiliki roadbike. Aku teringin juga nak memiliki sebiji roadbike, tapi buat masa ni aku masih setia dengan Scott Reflex aku.
P.s. - Hari ini kawasan utara termasuk Sungai Petani mengalami gerhana matahari mulai jam 3.00petang hingga 5.45 petang. Aku cuba melihat gerhana matahari tersebut menggunakan takungan air, tetapi tidak berapa jelas. Aku tiada peralatan yang sesuai untuk melihat gerhana matahari hari ini. Aku telah beberapa kali melihat phenomena ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan