Halaman

Khamis, 14 Januari 2010

Hujan petang .................

Petang ni aku buat kayuhan susulan mengikuti trek/route yang sama seperti hari sebelumnya. Bila mulakan kayuhan aku perasan yang cuaca kurang baik, terdapat banyak awan hitam yang agak tebal dan kemungkinan hujan akan turun. Aku bertekad untuk meneruskan juga kayuhan kerana sebelum ini banyak kali terjadi bila tak kayuh tidak jadi hujan, mungkin turun di tempat lain.
Dengan cuaca yang agak redup dan ketiadaan angin, kayuhan agak laju, melebihi avarage speed. Aku sangat bangga dan syok. Walaupun basikal Scot aku dah lebih lima tahun, masih mampu mencecah speed agak laju. Teringat aku minggu lepas semasa aku berada di Kangar Perlis, kenalan baru bernama Nizam yang mahu menjual basikal Jamis 15.5" bertanya berapa average speed selalu aku buat. Dia macam tak percaya bila aku kata average speed aku 24km/j, sebab walaupun usianya dekat 20 tahun muda dia hanya mampu setakat 15km/j. Salah satu sebab dia hendak jual basikal Mountain yang dibeli enam bulan lepas.
Tengah syok kayuh dan hanya baru 8 km dari rumah, hujan mulai turun. Aku terpaksa lajukan kayuhan untuk mencari tempat berteduh di gerai jualan tepi jalan sebelum jambatan Sungai Merbok. Aku tidak mahu basah kuyup pula nanti. Sebaik saja dapat tempat berteduh di salah sebuah gerai, hujan turun dengan lebat. Nasib baik tuan punya kedai sedang bersiap mengemas barang untuk balik kerumah. Tuan gerai berniaga 'satar ikan', tak perasan pula selama ini, walaupun aku kerap melalui jalan ini. Mungkin semasa aku lalu dia sudah habis buat jualan. Teringin juga aku nak merasa satar ikannya. Walaupun satar ikan ini berasal dari Terengganu, tetapi peniaga ini berasal dari Kelantan. Dia mula berniaga pada bulan November 2009 bila berhenti kerja.
Bila hujan reda, aku tidak meneruskan kayuhan seperti yang dirancang. Aku berpatah balik kerumah, kata orang muda sekarang, dah hilang steam. Semasa kayuhan balik, aku nampak dua rider berasingan disebelah jalan bertentangan. Angkat tangan je tanda satu geng. Tak kenal pon.

Statistik
   Mula :              5.45 petang
   Tamat :            6.30 petang
   Berhenti :         15 min (hujan)
   Jarak :             15 km
   Cuaca :            Redup dan hujan
   Jalan :              Landai
   Kayuhan :        Solo

P.s. semasa menaip entry blog ni dapat panggilan telepon dari salah seorang geng dari Pinang Tunggal, ajak buat kayuhan ke Pantai Merdeka pada hari Sabtu 16 Jan 2010, mula jam 7.30 pagi. Aku setuju untuk joint dan akan tunggu mereka di Taman Rhu.
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan