Halaman

Rabu, 6 Januari 2010

Roadbikes ......

Dua tiga hari kebelakangan ini aku tidak dapat membuat kayuhan basikal. Cuaca tidak berapa bagus tapi hujan hanya sekejap sekejap sahaja.
Pagi tadi Juan datang kerumah jam 8.30 pagi. Pada mulanya aku ingat dia hendak ajak aku kayuh basikal, tetapi rupanya dia baru balik dari kayuhan solo pergi balik ke UiTM Semeling, lebih kurang 30 km. Dia nak tunjuk basikal 'baru'nya. Basikal roadbike yang dibawa tu bukanlah basikal baru tetapi basikal baru siap dipasang.  Mula mula dia beli frame steel dengan harga RM60.00, kemudian barang barang lain dibeli berperingkat peringkat hingga siap. Makan masa satu bulan juga. Cat kuning pun di sembur sendiri.
Ini yang aku kagum tentang member aku ni. Sejak kenal dan berkawan dengan dia, sudah berapa biji basikal di pasang cara ini. Bila tak puas hati, dia jual, kadangkala rugi pun tak mengapa. Pentingnya hati puas dan inilah cara menghabiskan masa. Untuk rekod beliau telah berumur 75 tahun tetapi masih aktif berbasikal. Tenaga dan staminanya kadangkala orang muda nak hambat pun susah. Setakat ini dia mempunyai lima biji basikal yang dikayuh secara bergilir gilir mengikut trek.
Aku tertarik juga dengan road bike yang diperaga dan bercita cita untuk memiliki satu dalam masa terdekat. Seronok juga bila membayangkan kayuhan melebihi 40km/j. Buat masa ini aku guna Scott yang boleh juga mencapai average 30km/j.
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan