Halaman

Sabtu, 2 Januari 2010

Kawan Beli Basikal Terpakai

Pukul 6.30 aku dah siap nak buat kayuhan. Tapi hari masih gelap lagi. Langit nampak cerah. nak mulakan kayuhan apabila terang sedikit, lepas jam 7.10 pagi. Sempat minum pagi.
Bila ambil basikal kat belakang  rumah, tengok langit di selubungi awan hitam. Dah ada rintik rintik hujan. Sementara tunggu samada nak kayuh atau tidak, buat pemeriksaan keatas basikal, check pressure tayar, bubuh sedikit minyak pada rantai dan check brake. Langit semakin gelap dan angin mula bertuip agak kencang. Terpaksa batalkan hasrat nak kayuh basikal hari ini.
Macam biasa le langit kembali cerah jam 8.00 pagi tapi aku dah tak mau nak kayuh, tunda niat esok pagi je.
Samasa melayari akhbar dalam internet handphone berbunyi. Ibrahim ajak pergi ke Kangar Perlis untuk beli basikal terpakai. Beliau dapat melalui 'Mudah.my'. Ibrahim baru nak berjinak jinak untuk mengayuh basikal. Aku sangat seronok kalau ada member yang berminat dan akan membantu dalam apa cara sekali pun. Aku setuju untuk pergi dengan beliau, sekurang-kuangnya memberikan sokongan moral dan pendapat  samada basikal tersebut sesuai atau tidak. Kami bertolak dari Sungai Petani jam 9.30 pagi menaiki Toyota Rush Ibrahim. Kawan baik Ibrahim, ASP Mohd Noor ikut sekali.
Sampai di Kangar lebih kurang jam 11.00 pagi. Nizam, tuanpunya basikal dah tunggu kami sebaik saja memasuki pekan Kangar. Nizam membawa kami ke rumahnya di Taman Firdaus lebih kurang 2 km dari pekan. Semasa memasuki taman perumahan ini aku teringat bahawa aku ada kat sini dua minggu lepas mencari rumah sewa untuk anak perempuan yang akan membuat latihan di Hospital Besar Kangar pada bulan Februari 2010 akan datang.
Mengikut tuan punya, basikal ni baru berusia enam bulan dan tidak pernah dikayuh jauh. Jenama 'Jamis'  lengkap dengan disc brake, 7 speed, cat eye meter, helmet, tail light dan tripod. Cuma masalahnya basikal ini berukuran 15.5 inci, tak berapa sesuai dengan pengayuh yang mempunyai ketinggian melebihi 165 cm. Nizam berkata dah ramai orang datang tengok tapi semua tak jadi beli sebab rendah. Namun basikal ini sesuai dengan Ibrahin kerana ketinggi beliau kurang dari 6 kaki 5 inci. Mohd Noor sempat membuat kayuhan ke penghujung taman dan sangat berpuas hati dengan basikal tersebut.

Harga yang ditawarkan adalah sebanyak RM1,100.00. Mengikut Nizam beliau membeli basikal tersebut ada harga RM1,780.00. Kira patut le tu. Kami kemudian ke bank untuk mengeluarkan wang bayaran. Dapat discount sebanyak RM100.00. Setelah urusniaga selesai sempat juga aku minta tolong Nizam kalau ada member nak sewakan rumah. Beliau akan menghubungi member dan akan beritahu kemudian.
Mohd Noor ada  member kat Perlis ini. Orang Sungai Petani tapi mengajar di Kangar sejak 20 tahun lalu. Aku bertanya pada  Cik Azam kalau ada rumah sewa disini. Beliau berjanji akan menolong dan nampak bersungguh sungguh. Cik Azam membuat sekurang  kurang tiga panggilan bertanya tentang rumah sewa pada rakan dan kenalan di sekitar Kangar. Sebelum bertolak balik ke Sungai Petani sempat minum dengan Cik Azam  di restoren Nasi Kandar Ismail.
Semasa balik ikut jalan Arau kemudian ke Sanglang. Sampai di Pekan Alor Sungai terus mengikuti jalan Kuala Kedah. Kemudian memasuki jalan Batang Paip ke Yan. Sampai di Yan Kecil singgah di kedai basikal kerana Ibrahim hendak beli sarung tangan dan tempat letak botol air. Harga barang di kedai ini agak murah kerana kedai lama dan kos overhead yang rendah. Sekarang yang kurang atau tiada ialah pakaian atau apperal untuk kayuhan. Itu boleh beli kemudian. Buat permulaan pakai track suit pun boleh.
Semasa melalui jalan Semeling Merbuk, singgah untuk makan mee rebus digerai hadapan MRSM Merbuk jalan ke Segantang Garam.
Oh lupa nak cerita, walaupun kereta Toyota Rush dilengkapi dengan GPS, tapi Mohd Noor  bawa GPS yang baru dibeli dengan harga RM300.00. Semasa memandu Ibrahim dan Mohd Noor sibuk membuat perbandingan GPS mereka.
Ambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada Ibrahim  kerana membuat keputusan yang bijak memilih aktiviti kayuhan basikal untuk beriyadah dan bersenam. Semoga akan terus berkayuh dan akan dapat bersama dengan member lain meredah jalan raya, bukit bukau, lembah dan sungai demi kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan