Halaman

Sabtu, 16 Januari 2010

Pantai Merdeka

Bila aku keluar dari rumah tepat jam 7.00 pagi, hari masih gelap. Malang juga lampu cateye belakang tidak menyala kerana bateri lemah. Ingat aku tidak pernah tukar bateri sejak beli lebih kurang tiga tahun lepas. Risau juga bila melalui jalan yang agak gelap. Nasib baik juga kerana hari ini Sabtu dan tidak banyak kereta di jalan kerana cuti hujung minggu. Cuaca waktu pagi amat sejuk dan aku bernasib baik kerana memakai pakaian lengan panjang dan agak tebal. 
Aku sepatutnya menunggu di Taman Rhu, Sungai Petani tetapi geng yang hendak buat kayihan masih tidak telipon, jadi aku ambil keputusan untuk pergi ke Pinang Tunggal dan join mereka disana. Bila aku hampir sampai barulah aku terima talipon beritahu yang mereka akan bergerak sekarang. Semasa aku parking basikal entah macam mana basikal rebah. Patah screw untuk letak botol air dan pam angin. Tak kan lah aku nak tinggalkan botol air dengan perjalanan yang jauh. Member ajak aku ke kedai basikalnya untuk menggantikan screw yang patah.
Mula bertolak jam 7.45 pagi menuju ke Simpang Pinang Tunggal dan Jalan Butterworth-Alor Setar. Dari situ mengikuti jalan ke Pantai Merdeka melalui Pekan Tikam Batu. Disepanjang perjalanan ke Kota Kuala Muda kayuhan agak laju mencapai kelajuan 28km/j disesetengah tempat.  Dari Kota Kuala Muda kami mengambil jalan tengah ke Pantai Merdeka. Ada tiga jalan, yang pertama melalui tepi Masjid Kota Kuala Muda, yang kedua melalui depan sekolah Kota Kuala Muda dan yang ketiga melalui kampong tepi sungai terus ke Pulau Sayak dan kemudian belok ke kanan ke Pantai Merdeka.
Jalan yang kami ikuti dari Kota Kuala Muda tidak banyak kereta. Tetapi keseronokkan kami sekejap sahaja kerana berbelas belas biji lori angkut tanah juga mengikuti jalan tersebut untuk mengisi muatan tanah dari Bukit Pulau Sayak. Kayuhan sedikit terganggu kerana lori tanah ini tidak peduli sangat kepada kenderaan lain, lebih lagi kepada basikal. Walaupun kayuhan fasa ini kurang laju tetapi kami berjaya sampai ke Pantai Merdeka dalam tempoh kurang satu jam.
Ahli kayuhan sempat bergambar di mercu tanda 'Selamat Datang ke Pantai Merdeka' yang baru siap dipasang. Aku ingat hanya aku seorang yang berminat untuk mengabadikan kayuhan basikal hari ini melalui gambar, tetapi kemudian setiap orang mengeluarkan handphone untuk mengambil gambar beramai ramai. Kemudian kami terus ke gerai untuk berehat dan menghilangkan dahaga.
Tidak sampai pun sepuluh minit kami berehat sambil bersembang tentang perkara berkaitan dengan cadangan tempat kayuhan yang akan kami pergi, muncul seorang rider. Aku terus menjemput dia untuk menyertai kami minum. Dia memperkenalkan diri sebagai Ismail dari Kelab Cinta Sayang Sungai Petani dan akan menyambut hari jadi yang ke 65 dua bulan lagi. Aku kagum melihat raut wajah yang season dan bertenaga. Dia menerangkan sebelum mengayuh ke Pantai Merdeka dia berkayuh bersama isterinya yang kemudian berpatah balik. Dia menyandang beg dibelakang untuk botol air dan paip sedutan air ke depan.
Belum sempat memulakan perbualan kelihatan dua orang cyclist melalui jalan tempat kami minum. Aku juga melambaikan tangan menjemput mereka meyertai kami berehat. Aku terkejut juga kerana salah seorang dari mereka adalah kenalan lama yang tinggal di taman berhampiran dengan taman aku. Ibrahim seperti aku adalah bekas anggotan Tentera Laut Diraja Malaysia dan kini bekerja si Sharp Roxy yang terletak di Taman Industri Bakar Arang Sungai Petani. Kawannya bekerja di Maxis Sungai Petani dan tinggal si Taman Sejati Indah. Aku tak perasan namanya. Bezanya mereka berdua dengan kami ialah basikal yang digunakan. Mereka berdua menggunakan road-bike. Mereka membuat kayuhan ke Dewan Mellinium Kepala Batas, Pulau Pianng untuk menyertai kayuhan anjuran IPD Kepada Batas, tetapi kumpulan tersebut telah berlepas dan mereka terus ke Pantai Merdeka dimana kumpulan seramai 150 orang peserta kayuhan anjuran IPD akan berkumpul.
Seperti biasa bila pengayuh basikal berkumpul, perbualan akan berkisar kepada kayuhan, jambori yang baru lepas dan yang akan datang. Macam macam cerita yang aku dengar, jalan teruk lah, penganur tidak cekap, post tutup sebelum peserta habis sampai, tak cukup air dan makanan dan berbagai lagi perkara aku aku biasa dengar bila ada jambori seperti itu. Itu sebab lah aku tidak berapa berminat untuk menyertai mana kumpulan kayuhan yang besar. Aku lebih senang membuat kayuhan dalam kumpulan kecil seperti pagi ini dan kadang lebih seornok membuat kayuhan solo.
Kami meninggalkan mereka setelah membuat bayaran minuman untuk semua. Kami jadi host atau tuan rumah kerana sampai dahulu. Bertolah balik jam 9.30 pagi dan aku jangkakan akan sampai kerumah pada jam 10.30 pagi. Aku terpaksa balik awal kerana AJK Jiran Wanita KRT Taman Intan mengadakan dan menganjurkan memasak bubur Asyura. Sebagai Pengerusi KRT aku kena hadir untuk memeriahkan lagi aktiviti menyediakan bubur Asyura. Aktiviti tersebut dibuat bersama dengan Wanita UMNO Taman Intan.
Aku sampai di rumah pada jam 10.45 pagi, tersasar 15 minnit dari jangkaan. Salah satu sebab ialah semasa perjalanan balik angin bertiup agak kencang dan jalan juga agak sibuk. Kumpulan kayuhan pagi ini berjanji akan bersama membuat kayuhan. Antara tempat yang dirancang ialah Gunung Jerai, Cameron Highland, Bukit Frazier dan Perlis.




Statistik
  Mula :        7.00 pagi
  Tamat :       10.45 pagi
  Jarak :        66.2 KM
  Cuaca :       Cerah dan Panas. Anging Kencang pada lewat pagi
  Jalan :         Rata kecuali bukit sebelum Pantai Merdeka
  Pasukan :   Zaidi Ismail, Amran Mohd Noh, Dahlan Mohd Noh, aku dan seorang remaja (tidak ingat nama)

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan