Halaman

Khamis, 24 Januari 2013

Cukup sampai disini ....

Cuti umum kedua pada minggu dan bulan ini. Pertama cuti sempena hari keputeraan Sultan Kedah pada Ahad lalu dan hari ini Cuti Maulidur Rasul. Yang seronok adalah kanak kanak sekolah dan tidak kurang ibu bapa yang bekerja.
Beberapa taman sekitar Taman Intan termasuk Taman Emas Suria, Taman Nilam, Taman Arked dan Taman Delima menganjurkan perarakkan sempena Maulidur Rasul. Mereka berselawat disepanjang jalan yang dilalui membawa sepanduk dan bunga manggar. Keseluruhan peserta yang mengambil bahagian dalam perarakkan tersebut adalah kanak kanak dengan orang dewasa  mengawasi lalulintas. Teringat aku semasa bersekolah dahulu. Selalu juga mengambil bahagian dalam perarakkan sempena Maulidur Rasul.

Teragak agak samada untuk melakukan kayuhan atau tidak kerana awal pagi kelihatan langit mendong.  Sekali pandang, mungkin akan hujan sebentar lagi. Musim hujan yang ramai menyangka telah berlalu kembali semula. Dua tiga hari lalu langit terus diliputi awan hujan dispanjang hari, hanya kadang kala hujan turun pada sebelah malam.
Keluar agak lewat kerana mahu memastikan hujan tidak jadi. Tidak merancang untuk pergi jauh, mungkin setakat 20 km sahaja dan dijadikan alasan untuk keluar minum pagi. Masa balik nanti boleh singgah untuk sarapan. Pelik juga semasa kayuhan asyik merancang dimana untuk singgah pagi ini. Memikirkan makanan yang selalu aku makan, rasa jemu pula. Ingin mencari kelainan tetapi dimana ya. Selera makan mula meragam sikit sejak kebelakangan ini.
Satu yang aku perasaan tidak ramai cyclist dijalan lencongan barat pagi ini memandangkan hari ini adalah cuti umum di Negeri Kedah. Hanya melihat dua orang diarah bertentangan semasa perjalanan pergi dan nampak mereka sekali lagi semasa perjalanan pulang. Agaknya mereka seperti aku juga, tidak berkayuh jauh. Dimana yang lain? Atau mungkin mereka telah selesai berkayuh dan telah pulang kerumah.

Statistik :
    Mula ................ 8.50 pagi 
    Tamat .............. 9.40 pagi 
    Jarak ............... 22 km
    Cuaca .............. Mendung
    Laluan ............. Lencongan Barat 
    Odometer 2013 : 00421   
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan