Halaman

Sabtu, 26 Januari 2013

Nasi goreng kuali kecil .....

Tidak mampu berkata tidak mahu apabila melihat cuaca cerah pada awal pagi. Sebelum matahari naik sepenuhnya kelihatan juga awan hujan dilangit. tetapi awan tersebut menghilangkan diri apabila matahari muncul. Tidak berfikir panjang dan terus bersiap untuk kayuhan pagi ini.
Aku sudah merancang dua tiga hari lalu untuk menziarahi Mohd Noor Bin Salleh yang melakukan operasion kecil pada pertengahan bulan Januari 2013 lalu untuk membuang nanah dan cecair di dalam paru paru. Kenapa perlu merancang. Takut dia tiada dirumah untuk ke hospital Pantai mendapatkan rawatan susulan. Dia perlu ke hsopital untuk mencuci luka selang sehari. Tetapi hari ini aku yakin dia berada dirumah kerana hospital ditutup pada hari Sabtu kecuali untuk kes emergensi.
Aku melalui lencongan timur dan membelok memasuki jalan Kuala Ketil dan membelok ke kanan lagi untuk ke Sidam. Kerja kerja pelebaran jalan menjadi dua lorong baru bermula untuk pagi ini. Banyak juga lori trailer yang menghantar culvet yang dipasang dibeberapa sungai atau laluan air. Risau juga tentang keselamatan ketika berbasikal disini tetapi masih banyak ruang tepi untuk berkongsi jalan. Lagi pun kebanyakkan kenderaan dipandu perlahan.



Dari pekan Padang Serai, aku menuju ke Taman Serai Setia yang terletak disebelah kanan jika datang dari arah Baling. Kekiri adalah Lunas dan Kulim. Ada dua tiga taman kecil sebelum sampai ke taman yang aku tuju. Tidaklah susah sangat untuk sampai. Lebih senang jika datang dari arah Ekor Kucing.
Betul sangkaan aku, dia sedang berehat dirumah ketika aku sampai. Jemu duduk dirumah katanya. Mohd Noor kelihatan lebih sihat dan bertenaga. Kesan pebedahan masih belum pulih danluka dibiarkan tanpa jahitan untuk kerja kerja mencuci dan membiang nanah. Ketika cucian dilakukan dia diberi ubat pelali setempat untuk mengurangkan rasa sakit. Mengikutnya semua nanah dan cecair telah tiada dan luka akan ditutup dengan jahitan beberapa hari lagi. Setakat ini telah berbelanja hampir RM15,000-00. Diharapkan dia dapat membuat tuntutan insuran untuk kos perubatan ini.
Tidak berhenti minum pagi semasa kayuhan kerana aku merancang untuk melawat Mohd Noor sekejap sahaja. Akan sarapan semasa perjalanan pulang. Ada beberapa gerai menjadi pilihan disepanjang jalan pulang. Sembang punya sembang tidak perasan lebih satu jam masa berlalu. Aku bergegas bersiap untuk pulang dan dibekalkan dengan dua sisir pisang 'awak' dan jantung pisang. Gerenti sedap rebus jantung pisang cecah cili api berkicap buat lauk tengah hari nanti.
Kerana sudah agak lewat untuk sarapan, aku merancang untuk makan tengah hari terus. Berfikir apakah pilihan yang sedap samada mee hoon sup atau nasi goreng. Mungkin nasi goreng cina boleh membuka selera. Gerai mee hoon sup di Taman Kempas tutup pula hari ini dan aku terus ke Restoren Kak Wan Kuali Kecil bersebelahan Sun Supermarket Taman Kempas. Pelanggan masih belum ramai dan sebaik duduk, tokey kedai datang untuk mengambil pesanan. Rebus jantung piang ditangguhkan untuk esok......
Nasi goreng cina dan lai chee kang menjadi pilihan tengah hari ini. Nasi goreng cina (asli) dihantar dengan cili jeruk dalam bekas kecil bersama kicap dan lada sulah. Mengapa aku nyatakan secara detail. Ini adalah hidangan sampingan yang menjadi kebiasaan (tipikal) orang cina. Apa pun makanan yang dipesan, cili jeruk, kicap dan lada sulah adalah kemestian disertakan sekali.
Tokey atau tuanpunya kedai ini adalah cina muslim. Pekerja terdiri dari anak anaknya. Satu lelaki dan tiga perempuan. Isterinya (kak Wan) seorang Melayu telah meninggal dunia. Sememangnya restoren ini mendapat sambutan terutama pada waktu malam. Ia memberi peluang orang Islam merasakan dan menikmati masakan halal yang disediakan oleh orang cina. 
Nasi goreng cina dan lai chee kang yang aku makan berharga RM6.00 ringgit sahaja. 

Nasi goreng cina dihidang dalam kuali kecil


Statistik :
    Mula ................ 8.20 pagi 
    Tamat .............. 11.40 pagi 
    Jarak ............... 61 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Bandar Puteri - Sidam - Padang Serai
    Odometer 2013 : 00482   
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan