Halaman

Rabu, 2 Januari 2013

Reset ke zero ......

Memang menjadi rutin setiap kali keluar berbasikal aku akan reset semula 'tripmeter' ke kosong. Ia bertujuan untuk merekodkan berapa jauh kayuhan dibuat. Hari ini aku melakukan rutin yang sama termasuk reset 'odometer' yang mencatatkan jumlah keseluruhan atau jumlah terkumpul kayuhan yang dibuat.
Tahun ini aku bertekad untuk melepasi jumlah kayuhan melebihi 5,000 km. Berbanding dengan tahun lepas aku kekurang hampir 600 km untuk mencapai tahap ini. Bukan tidak boleh dilakukan tetapi ada sebab sebab yang tidak dapat dielakkan.
Pagi ini kayuhan pembukaan tirai 2013. Dua hari iaitu hari terakhir untuk tahun 2012 dan hari pertama untuk tahun 2013 tidak dapat melakukan kayuhan. Aku sudah merancang trek atau laluan yang akan diikuti, tetapi rancangan tersebut terpaksa dibatalkan kerana keadaan cuaca yang tidak begitu baik. Kesan musim hujan gelombang kedua.
Sebaik keluar ke jalan utama aku membuat pusingan U untuk bersembang dengan seorang rakan dari taman yang sama dalam perjalanan pulang dari membuat kayuhan. Dia selalu keluar jauh lebih awal kerana akan memulakan perniagaan jam 9.00 nanti. Biasanya dia tidak pergi jauh, cukup sekadar 20 km sahaja.
Sudah lama tidak berjumpa dengannya apatah lagi berkayuh bersama. Aku terlupa mengucapkan selamat menyambut krismas. Dia adalah seorang cina yang menganut agama Kristian.
Tiada apa yang penting disembangkan. Cuma sekadar mengucapkan hello kerana sudah agak lama tidak berbuat demikian. Dia membawa rb klasik walaupun ada rb carbonn terbaru. Dia menegur handle rb aku terlalu jauh kebawah. Oh patutlah aku rasa terlalu janggal apabila membuat pecutan. Aku perasaan handle tidak dikunci ketat beberapa bulan lalu kerana terasa ia bergerak kebawah apabila membuat tekanan semasa memerlukan kuasa untuk laju atau pendakian.
Sempat aku menceritakan pengalaman kayuhan ke Songkhla dan Satun, Thailand pada tahun 2012. Dia menunjukkan minat untuk kesana dan akan mencadangkan kepada geng kayuhannya. Aku sendiri akan berkayuh kesana dalam masa terdekat bila ada kelapangan. Kali ini aku akan bermalam disana. Aku tidak mengharapkan dia akan mempelawa aku bersama kerana kumpulan yang disertainya semuanya fast rider.
Hampir 10 minit bersembang dan aku meneruskan kayuhan ke Jalan Lencongan Barat dan memasuki jalan Kuala Ketil. Selepas pasaraya Econsave aku dapati rezab jalan sebelah kiri dikemaskan dan aku mengangak kerja kerja pembesaran jalan menjadi dua lorong baru bermula. Memang tepat pada masanya kerana pertambahan kenderaan setiap tahun. Apa yang aku harapkan ialah pihak berwajib menyediakan laluan yang sesuai untuk basikal.
Dalam perjalan pulang sempat singgah berjumpa dengan kawan kawan dibeberapa tempat berasingan. Singgah lama sedikit ditempat kerja lama di loji pembersihan air Pinang Tunggal bertanya khabar. Ada seorang pekerja yang juga kawan baik aku Md Noor Salleh, dimasukkan ke hospital kerana mengidap paru paru berair. Pada mulanya dia dimasukkan ke Hospital Sultan Abdul Halim dan kemudian dipindahkan ke Hospital Metro. Dua hari di wad ICU dan hari ini dipindahkan ke wad biasa. Aku mendoakan agar dia cepat sembuh.

Statistik :
    Mula ................ 8.15 pagi 
    Tamat .............. 11.00 pagi
    Jarak ............... 52 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Lencongan Barat - Sidam - Pinang Tunggal 
    Odometer 2013 : 00052   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan