Halaman

Sabtu, 19 Januari 2013

Pengkalan Batu Lintang

Sudah agak lama tidak kesini. Ingin sangat melihat kalau ada ada perubahan dikawasan ini sejak kali terakhir aku datang lebih satu tahun lalu. Kalau difikirkan Pengkalan Batu Lintang ini adalah jalan penghujung kerana bila kesini terpaksa berpatah balik untuk meneruskan perjalanan. Ada dua jalan 'off-road', satu melalui kebun getah dan ladang kelapa sawit yang akan membawa ke Teluk Bayu.
Satu lagi berpatah balik lebih kurang 100 meter dan kekanan untuk menyusuri Sungai Merbok. Pagi ini aku memilih jalan ini kerana ingin rasanya menikmati laluan ditepi hutan bakau di sepanjang sungai ini. Dipengkalan, tidak banyak aktiviti kerana air surut. Hanya terdapat beberapa orang nelayan yang sedang membuat kerja kerja pembersihan pada jaring dan bot mereka. Mungkin ramai yang telah ke laut kerana bilangan bot yang tidak banyak di tambatan.
Aku tidak rasa jemu melihat pemandangan disepanjang sungai. Tenang dan damai. Ingin rasanya membawa kayak yang sudah begitu lama tidak digunakan untuk membuat kayuhan disini. Menghabiskan lebih kurang 10 minit dan beredar untuk meneruskan kayuhan.
Semakin banyak hutan bakau disepanjang sungai ini ditebang dan dibersihkan untuk tujuan pertanian. Semakin berkurangan kaawasan hutan bakau yang menjadi kawalan alam semula jadi.
Sebaik memasuki jalan dari Batu Lintang terdapat sebuat kolam udang yang agak luas yang diusahakan oleh sebuah syarikat. Keseluruhan kawasan dipagar dengan zinc dan memang tidak dapat dilihat dari luar. Orang yang lalu lalang atau menggunakan jalan tidak dapat melihat apa yang berlaku didalam kawasan tersebut. Berbeza dengan dahulu dimana hanya pagar biasa yang digunakan. Mungkin tujuan pagar zin ini untuk mengelakkan kecurian hasil ternakan udang tersebut.
Aku difahamkan bahawa walaupun kawasan hutan bakau disepanjang Sungai Merbok ini (dan juga dikedua dua belah sungai sungai lain) adalah kawasan 'reserve sungai', tetapi kawasan ini mempunyai tuan atau pemilik. Kawasan tersebut telah dibahagikan kepada lot lot dan ia menjadi hak milik orang orang tertentu. Tiada sesiapa yang boleh berbuat sesuka hati samada mengambil hasil hutan tersebut atau membangunkan kawasan tersebut untuk tujuan projek. Hinggakan hak milik ini berlanjutan ketengah sungai. Nak buat kawasan ternakan ikan dalam sangkar atau nak buat chalet ... jangan haraplah. Pasti 'tuan tuan' tanah tersebut akan datang mengambil tindakan!
Seronok menyusuri kawasan pertanian disepanjang sungai ini. Disebelah kiri dipenuhi kawasan tanaman padi Simpor. Elok subur tanaman padi disebelah sini. Kelihatan juga perempuan separuh umur berdiri ditebing tali air menghulurkan joran kail mencari rezeki. 


Sebelum sampai kerumah mendapat panggilan telefon dari seorang rakan di Loji pembersihan Air Pelubang iaitu Mohd Khir. Beliau memberitahu bahawa anak kepada seorang pekerja loji yang mengidap penyakit barah tulang telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi. Aku tahu sedikit sebanyak cerita kanak kanak malang tersebut iaitu anak kepada Mohd Azhar. Mohd Azhar Ismail (lebih mesra dipanggil 'Art Kapal' kerana pernah bekerja sebagai kelasi di MISC) pernah bekerja dibawah aku dahulu dan kami juga sering membuat kayuhan basikal bersama sewaktu aku berkerja di Loji pembersihan Air Pelubang. Alfatihah dan takziah diucapkan.

Statistik :
    Mula ................ 8.25 pagi 
    Tamat .............. 10.05 pagi
    Jarak ............... 35 km
    Cuaca .............. Panas, berangin
    Laluan ............. Pengkalan Batu Lintang - Tikam Batu
    Odometer 2013 : 00291   
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan