Halaman

Isnin, 14 Januari 2013

kayuh biasa saje ..

Wah ... meleleh hingus cair. Masalah pula untuk membersihkannya kerana tidak membawa tissue dan lagi masalah kerana sedang melakukan kayuhan.
Walau keluar agak lambat untuk memulakan kayuhan tetapi suhu dijalan amat rendah sekali, mungkin sekitar 22 darjah atau kurang. Tiupan angin timur menambah kesejukkan pagi dan aku rasa pakaian biasa tidak cukup untuk menahan sejuk. Apa yang boleh dilakukan ialah untuk mengayuh laju dengan harapan kepanasan badan dapat menyaingi suhu sejuk.
Sekarang ini kawasan hemisfera utara menghampiri akhir musim luruh dan minggu hadapan akan bermula musim sejuk. Tempias perubahan cuaca ini dirasakan sedikit sebanyak terutama dinegeri sebelah utara semenanjung. Mengkiut seorang 'boss' tempat aku kerja dahulu, penduduk sebelah sini secara sedar atau tidak memang menantikan waktu waktu sebegini untuk merasakan cuaca sejuk dingin terutama pada sebelah pagi dan ketika tengah hari dimana angin timur mula bertiup kencang.
Menjelang jam 9.00 pagi semuanya kembali normal. Hingus cair tidak lagi memeleh dari hidung dan suhu badan rasa biasa semula. Angin sejuk masih bertiup sejuk dan amat terasa pada bahagian muka yang tidak tertutup.
Terfikir juga rakan rakan kita dinegara barat yang melakukan aktiviti berbasikal. Memang pada waktu begini mereka akan 'menggantung' basikal dan duduk dirumah sahaja. Selain dari kesejukkan melampau hingga keparas beku, jalan dan trek basah dan lembab, lebih bahaya jika ada salji. Bahaya untuk membuat kayuhan. Mungkin ramai yang menjadikan basikal sebagai kaedah pengangkutan ke tempat kerja tetapi mereka mengenakan pakaian yang sesuai untuk cuaca sedemikian. Selalunya jarak dari rumah ketempat kerja pun dekat sahaja.
Beruntung juga kita disini. Boleh melakukan aktiviti berbasikal ini pada bila bila masa. Pagi petang, siang atau malam sepanjang tahun. Kena hujan lebat sekali sekala pun lebih menyeronokkan. 
Aku membuat kayuhan pendek sahaja hari ini kerana sudah hampir satu minggu tidak melakukan kayuhan. 

Statistik :
    Mula ................ 8.20 pagi 
    Tamat .............. 9.35 pagi
    Jarak ............... 32 km
    Cuaca .............. Panas, berangin
    Laluan ............. Lencongan Timur - Barat
    Odometer 2013 : 00170   
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan