Halaman

Isnin, 21 Januari 2013

Sesuatu yang tidak dibanggakan ....

18 lampu isyarat. Itulah jumlah bilangan lampu isyarat yang terdapat disepanjang laluan lencongan barat dan lencongan timur Sungai Petani. Enam di lencongan barat manakala selebihnya di lencongan timur. Mengapa pula bilangan lampu isyarat atau traffic lights menjadi minat pada kayuhan pagi ini?
Apabila memasuki lencongan timur dari arah Aman Jaya aku perasan bahawa aku telah berjaya melepasi 8 persimpangan yang mempunyai lampu isyarat tanpa perlu berhenti. Agaknya tentu seronok jika aku dapat menghabiskan kayuhan pagi ini tanpa perlu berhenti dimana mana persimpangan.
Pada persimpangan lencongan barat / Penghulu Him, lampu telah merah.  Lampu susur ke pusat bandar  dan ke Sungai Jagung baru sahaja hijau. Aku tahu tiada banyak kenderaan yang mengambil jalan susur ke Sungai Jagung dan tempoh hijau hampir 45 saat. Jadi adalah selamat bagi aku meneruskan perjalanan mengikut lencongan barat. Disini aku telah dapat memendekkan masa hampir 90 saat dan telah berkayuh hampir 2 kilometer sebelum kenderaan yang berhenti tadi memotong aku.
Lampu isyarat sebelum persimpangan Semeling hanya untuk pejalan kaki menyeberang. Ia juga digunakan oleh penunggang basikal terdiri dari kanak kanak sekolah dan orang kampung. Oleh kerana ruang melintas agak besar ia juga digunakan oleh penunggang motorsikal. Wal hal tempat menyeberang sebenar untuk motorsikal hanya 100 meter dihadapan.
Lampu isyarat dipersimpangan Semeling ini selalunya agak sibuk. Kenderaan dari pusat bandar dan yang datang dari Alor Setar yang mengambil jalan lencongan untuk ke selatan dan dari selatan ke utara. Disini kena berhati hati. Nasib aku baik kerana sebaik sampai dan bersedia untuk berhenti, tiada lagi kelihatan kenderaan datang dari arah hadapan yang mempunyai hak laluan. Aku meneruskan kayuhan tanpa berhenti. Apabila hampir 50 meter melepasi persimpangan, lampu bertukar hijau.
Begitu juga dipersimpangan Laguna Merbok dan persimpangan yang paling sibuk di Tol Sungai Petani Utara. Aku berjaya melepasi kedua duanya apabila lampu hijau. Persimpangan Lot 88 lampu merah tetapi tidak ada kenderaan yang datang dari arah bandar kerana agaknya lampu isyarat disebelah IPD telah merah. Aku terus berkayuh tanpa berhenti. Tiada masalah di persimpangan IPD kerana aku membelok ke kiri memasuki lencongan timur.
Tiada masalah di persimpangan Mahkamah kerana lampu baru bertukar kuning dan berjaya meneruskan tanpa berhenti. Persimpangan Taman Kelisa / Taman Ria Jaya, aku telah melihat dari jauh lampu merah dan kerana kebiasaan mengurangkan kelajuaan basikal supaya lampu akan bertukar hijau sebaik menghampiri. Dua lagi persimpangan iaitu persimpangan Taman Kempas dan persimpangan Padang Temusu, aku berjaya melakukan tektik yang sama iaitu samada menambah kelajuan atau memperlahan kan kayuhan supaya lampu bertukar hijau apabila aku sampai.
Keseluruhan pagi ini aku berjaya melepasi kesemua 18 persimpangan berlampu isyarat tanpa perlu berhenti. Sesuatu yang jarang dapat dilakukan walaupun sebelum ini banyak kali terlintas difikiran untuk melakukannya.
Bukanlah satu pencapaian yang aku banggakan kerana kadang kala akan mendatang keburukkan kepada pengayuh. Silap hari akan berlaku kemalangan yang akan merugikan diri sendiri. Untuk keselamataan ikut sahaja arahan lampu isyarat walaupun nampak agak selamat kalau melanggar lampu merah. Mungkin pihak polis tiada ditempat tersebut, atau pihak polis tidak boleh menyaman kerana basikal bukanlah kenderaan biasa yang boleh disaman ! (oops ... mungkin aku silap).
Cukup sekali. Rasanya tidak mahu mengulangi lagi perbuatan sedemikian.

Statistik :
    Mula ............... 8.20 pagi 
    Tamat .............. 9.40 pagi 
    Jarak ............... 33 km
    Cuaca .............. Panas, berangin
    Laluan ............. Lencongan Barat - Timur
    Odometer 2013 : 00399   
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan