Halaman

Rabu, 30 Januari 2013

No. 8

Pelik je bunyi tajuk posting pagi ini. Aku melayan rb melalui jalan Lencongan Timur melepasi persimpangan jalan Kuala Ketil. Angin timur bertiup kencang menolak aku kebelakang. Jalan mana pun aku berkayuh dua tiga minggu kebelakangan ini seolah olah bertentangan dengan arah tiupan angin. Perlukan lebih tenaga untuk sampai ke destinasi.
Untuk mengalihkan tumpuan supaya jangan terlalu memikiran tentang rintangan angin timur, aku mengimbas kembali cerita seorang bekas pekerja (kiranya aku ni boss dialah) yang aku jumpa dua hari lalu. Dia masih lagi bekerja di tempat yang sama. Pada awal tahun 90'an dahulu semasa waktu rehat dia dan beberapa orang kawan lain keluar untuk sarapan digerai diluar pagar kawasan tempat kerja. Kalau tiada apa yang dibincangkan, mereka akan 'main teka nombor kereta' yang lalu lalang dihadapan gerai. Mereka hanya meneka satu nombor akhir kereta. Kadangkala mainan ini menjadi 'judi'. Setiap orang akan membuat pertaruhan kecil antara 10 hingga 50 sen.
Kalau nasib tidak baik akan bertempiaran lari menyembunyikan diri apabila melihat kereta aku masuk ke tempat kerja. Oh ... ini kerja mereka, baru sekarang aku diberitahu.
Seperti yang aku katakan aku ingin mengalihkan perhatian jadi aku ingin bermain teka nombor seperti yang dilakukan oleh kawan tersebut. Bermain seorang diri dan tidak melibatkan judi. Aku meneka angka 8, mengapa nombor tersebut aku sendiri todak pasti. Itulah nombor yang pertama terlintas dikepala. 
Orang cina menganggap angka 8 sebagai 'ong' atau mendatangkan tuah. Itu sebab mereka sanggup membayar harga yang tinggi untuk nombor pendaftaran kenderaan yang mempunyai rangkaian 8 seperti 8888 dan sebagainya. 
Masa kecil dahulu aku suka membaca komik inggeris dan ingat ada satu siri cerita superhero dimana orang jahatnya mempunyai kumpulan bernama '8'. Semua kelengkapan pejabat dan sarang mereka menggunakan rekabentuk yang melambangkan angka 8 termasuk meja dan kerusi. Setiap anggota kumpulan jahat tersebut memakai cincin yang ada angka lapan mengantikan batu atau mata cincin. Tidak ingat apa siri komik tersebut dan bagaimana jalan ceritanya.
Memang aku  bukan seorang yang pandai atau yang bagus bermain teka. Aku mengamati setiap kenderaan termasuk motorsikal dan lori. Rasanya lebih 100 biji kenderaan memotong aku hanya dua kenderaan yang mempunyai angka 8 sebagai nombor akhir dibelakang. Apalah nasib. Kalau ikut matematik (probability), satu dari 10 adalah betul jadi mesti ada 10 kenderaan dari 100 kenderaan mempunyai angka 8 dibelakang.
Bila aku berhenti bermain teka tersebut, banyak lori pengangkut tanah lalu. Kebanyakkan lori dari syarikat sama mempunyai angka 8 atau 88 di plat kenderaan. Tentukan tokey lori tersebut mengharapkan ong atau keuntungan lebih jestru menempah nombor plat yang mempunyai angka 8 ketika membeli kenderaan. Ada satu syarikat bas berpengkalan di Perak yang menempah khas nombor plat 998 bagi setiap bas yang dibeli. Syarikat ini mula beroperasi pada awal 1980 hingga sekarang.
Terperasaan menara Jabatan Hasil bersebelahan dengan Hospital Sultan Abdul Halim telah dirasmikan pada 23 Januari 2013. Pejabat Jabatan Hasil yang terletak di SP Plaza kini berpindah ke pejabat barunya.



Statistik :
    Mula ................ 8.20 pagi 
    Tamat .............. 9.40 pagi 
    Jarak ............... 33 km
    Cuaca .............. Panas, angin  
    Laluan ............. Lencongan Timur - Barat
    Odometer 2013 : 00575   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan