Halaman

Jumaat, 4 Januari 2013

Terlupa bawa pam basikal .....

Ada betulnya kata seorang kawan. "La ni .... sehari hujan sehari tidak". Musim hujan masih belum tamat sepenuhnya. Beberapa tempat dinegara ini masih dilanda banjir. Tiada menjadi masalah apa apa cuma kadang kala mood atau kesenimbungan aktiviti berbasikal agak sedikit tergendala. Ada baiknya berkayuh selang sehari kerana ramai yang berpendapat tidak sesuai berkayuh setiap hari. Badan perlu masa untuk rehat terutama selepas kayuhan jauh. Lagi pun akan menjadi jemu atu cemuih melalui laluan yang hampir sama setiap hari.
Hari Jumaat selalunya tidak membuat kayuhan tetapi kerana tiada kayuhan hari sebelumnya, teringin juga untuk melonggarkan otot badan. Aku gunakan tektik sama seperti kayuhan sebelum ini. Kayuh dan berpatah balik apabila cukup satu jam, tidak kira berapa jauh aku sampai.
Tanpa merancang aku keluar memulakan kayuhan mengikut rasa hati. Memasuki pekan kecil Semeling ke arah Merbuk. Aku ingin mencari jalan yang tidak rata untuk mengembalikan kekuatan fizikal. Walau jalan ini nampak rata tetapi ada pendakian jauh terutama sebelum sampai dihadapan kampus UiTM Merbok. 
Pernah dahulu ketika baru mula berjinak dengan aktiviti kayuhan melalui jalan ini. Ingatkan brake basikal jammed atau masalah mekanikal kerana basikal tidak bergerak dan terasa amat berat. Turun untuk membuat pemeriksaan, tiada apa masalah. Hanya selepas meneruskan kayuhan baru perasan sedang membuat pendakian.
Hampir tidak berdaya menamatkan kayuhan ke muzium arkeologi. Hampir sahaja aku berputus asa dan hampir berhenti dipersimpangan ke Damai Resort dan Pusat PLKN Merbuk. Terasa malu kepada diri sendiri jika berbuat demikian. Aku kuatkan semangat dan meneruskan kayuhan hingga sampai keatas.
Sebentar tadi aku perasan bahawa aku tidak membawa pam basikal. Risau juga dibuatnya. Bagaimana kalau tayar 'pancit' semasa jauh dari pekan atau rumah orang. Tayar spare ada, pam tiada. Haru bunyinya.
Pernah dengar 'Murphy's Law' - jika ada sesuatu keburukan yang boleh berlaku, ia akan berlaku. Dalam lebih lapan tahun melakukan aktiviti berbasikal hanya sekali aku pernah mengalami kebocoran tiub basikal. Kejadian di jalan pintas dari Jalan Jeniang ke Perwaja Gurun, selepas kilang Modenas. Nasib baik ada membawa tiub spare dan pam basikal. Mengambil masa hampir 10 minit untuk menukar tayar.

Statistik :
    Mula ................ 8.05 pagi 
    Tamat .............. 10.10 pagi
    Jarak ............... 38 km
    Cuaca .............. Redup
    Laluan ............. Muzium Arkeologi Lembah Bujang 
    Odometer 2013 : 00090   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan