Halaman

Ahad, 27 Mac 2011

Earth Hour 2011 - Sumbangan Cyclers

      

Earth hour untuk 2011 jatuh pada 26 Mac. Aku tidak sedar ianya jatuh pada malam tadi sehinggalah seorang kawan menghantar SMS mengucapkan 'Happy Earth Hour'.  Aku gembira kerana pihak kerajaan dan swasta mengambil langkah menyahut seruan untuk berbuat sesuatu untuk menyelamat dunia. Walaupun dengan bergelap selama satu jam bermula dari jam 8.30 malam tidak akan mengubah atau memberi kesan secara ketara, tetapi ianya bertujuan untuk memberi mesej dan kesedaran kepada masyarakat sejagat.
Orang ramai, pihak kerajaan, pihak swasta serta organisasi bebas di 134 negara didunia mengambil bahagian untuk memadamkan lampu dan lain peralatan elektrik ditempat kediaman, bangunan, jalan raya, kilang serta lain lain tempat mulai pada tepat jam 8.30 malam selama satu jam pada malam Sabtu terakhir bulan Mac setiap tahun. Ia dimulakan pada tahun 2006 oleh WWF sebagai usaha untuk mengurangkan penggunaan tenaga elektrik seluruh dunia.
Bagi kita yang menjadikan aktiviti berkayuh sebagai pilihan utama untuk menjaga kesihatan, secara tidak langsung juga menyumbang kepada kesejahteraan dunia masakini. Dengan berkayuh kita tidak menggunakan bahan api untuk bergerak dan ini akan mengurangkan penggunaan fossil fuel disamping mengurangkan pencemaran alam sekitar. Sebenarnya banyak lagi yang boleh diselamatkan jika kita perhalusi.
Kepada semua cyclers semua, teruskan aktiviti kayuhan. Jika boleh bukan setakat untuk beriyadah dan bersukan tetapi gunakan basikal untuk ketempat kerja atau untuk urusan lain seperti pergi membeli belah, ke pasar, mengunjungi rakan dan lain lain.
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan