Halaman

Sabtu, 12 Mac 2011

Walimatul urus ....

Cuti sekolah untuk sessi pertama tahun 2011 untuk Negeri Keah bermula pada hari Jumaat 10 Mac . Seperti lazimnya bila cuti sekolah bermula majlis kenduri kahwin menjadi aktiviti utama. Alasan senang. Kebanyakkan orang akan bercuti dan saudara mara serta sahabat handai dari jauh dan dekat boleh datang ke majlis tersebut. Ini bermakna hujung minggu akan dipenuhi dengan jemputan kenduri. Kad jemputan mula diterima sejak satu bulan lepas. Tidak dapat membuat kayuhan jauh. Itu pun ada jemputan untuk majlis Tahlil pada jam 11.00 pagi.

Kad jemputan kahwin - menjadi terlalu komersial
Jam 6.20 pagi aku mengintai diluar rumah untuk melihat keadaan cuaca. Dapati hujan rintik mulai turun. Aku cuba mencuri sedikit masa sebelum pergi kenduri untuk membuat kayuhan pendek. Nampak gaya aku akan kecewa sedikit pagi ini.
Aku mengambil keputusan untuk ke Pajabat Jabatan Perpaduan Negara dan Intergrasi Nasional JPNIN Kuala Muda di tengah Bandar Sungai Petani untuk menentukan lima orang remaja dari KRT Taman Intan yang dihantar untuk meyertai Program Remaja menjelajah Taman Rimba Telok Bahang Pulau Pinang pada hari ini 12 Mac 2011. Sebagai pengerusi KRT Taman Intan Sungai Petani aku bertanggung jawap terhadap remaja tersebut agar semua berjalan lancar.
Program ini adalah initiatif KRT Taman Jenaris Tikam Batu dan amatlah bersesuaian pada waktunya kerana cuti sekolah telah bermula. Jemputan di panjangkan kepada  remaja dari KRT lain di Daerah Kuala Muda untuk menyertai aktiviti tersebut. Kesemua peserta berjumlah hampir  200 orang termasuk staf JPNIN dan AJK KRT penganjur. Program turut disertai oleh anggota tentera dari kem diSungai Besi yang bertindak sebagai jurupandu dan menjaga keselamatan peserta.
Semua peserta dibekalkan dengan T-shirt, makanan dan minuman secukupnya. Empat biji bas disediakan sebagai pengangkut peserta ke Teluk Bahang. Terbayang kegembiraan dan keseronokkan pada setiap wajah remaja yang menyertai aktiviti tersebut. Walaupun hujan turun mereka tidak memperdulikan langsung keadaan tersebut. Mereka tidak sabar untuk menaiki bas dan mahu bertolak awal. Mereka mulai resah apabila mereka diarahkan berkumpul untuk pendaftaran dan taklimat pendek.
Pendedahan dan pengalaman sedemikian amatlah berfaedah kepada remaja kita. Remaja sepatutnya diberi keutamaan pada program dan aktiviti yang berfaedah dan bermanafaat.
Aku sendiri telah lama merancang untuk membawa remaja membuat kayuhan basikal. Mungkin ke Rekrasi Tupah atau ke Muzium Arkeologi. Setakat ini masih belum dapat direalisasikan. Perlu berkerja keras dan mendapat sokongan rakan rakan lain.

         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan