Halaman

Selasa, 1 Mac 2011

LTLB 06/2011

Juan mengetok pintu pagar rumah aku semasa aku sedang berehat dan membaca akhbar 40 minit selepas sampai kerumah dari kayuhan. Dia nampak aku mengayuh balik di persimpangan Sungai Layar. Dia berada disebelahan jalan diarah bertentangan. Aku tidak perasan kerana banyak kenderaan ketika itu.
Banyak perkara yang kena bereskan disebelah pagi hari ini manakala sebelah petang kena hadir mesyuarat panel penasihat kelinik kesihatan sebagai persiapan terakhir sebelum aktiviti / program perasmian klinik desa Pantai Prai yang akan diadakan pada pagi Khamis 03 Mac.
Hari Jumaat nanti aku akan pergi ke Kucing Serawak selama empat hari. Bermakna cuma ada satu hari sahaja lagi iaitu esok untuk aktiviti kayuhan. Akan simpan basikal sehingga hari Selasa atau Rabu minggu hadapan.
Petang kelmarin aku singgah di kedai basikal D'Nia Bikes Taman Seraya, Pinang Tunggal. Ramai juga geng basikal disana. Mereka sering berkumpul dan menjadikan kedai basikal tersebut sebagai pejabat untuk berjumpa dan berbincang. Mereka terkejut kerana aku jarang singgah disebelah petang. Dua orang sedang bersiap untuk membuat kayuhan ke Bukit Birut, yang lain baru habis kerja dan datang hanya untuk berbual.
Mereka memberitahu bahawa kayuhan ke Hat Yai pada bulan Jun nanti. Kayuhan tersebut sudah agak lama tertunda dan mengharapkan kali dapat menjadi kenyataan.
Kebelakangan ini banyak kelab kelab basikal menganjurkan kayuhan ke Hat Yai. Setiap penganjuran mendapat sambutan hangat. Penganjur terpaksa menghadkan bilangan rider kerana masalah logistik termasuk hotel,  makanan dan keselamatan. Kebanyakkan kayuhan bermula samada di Kangar atau Padang Besar ke Hat Yai. Jalan ini lebih jauh jika dibandingkan melalaui Danok. Kayuhan melalui jalan kampung dan tidak sibuk.
Selalunya riders akan tidur satu malam di Hat Yai sebelum mengayuh pulang keesokkan harinya. Dengar cerita sambutan oleh kelab basikal di Thailand sangatlah meriah sekali. Mereka sememangnya mengalu-alukan kedatangan kumpulan berbasikal dan memberikan layanan istimewa dari segi tempat persinggahan, minuman, makanan dan penginapan. Mereka meyediakan banner sebagai sambutan.
Apa yang dirancang oleh geng Pinang Tunggal tidak begitu berskala besar. Kurang dari 10 orang rider yang akan mengambil bahagian. Kayuahan akan dimulakan dari sempadan Bukit kayu Hitm. Kayuhan santai sambil menjelajah pekan pekan kecil dan kampung. Akan  menghabiskan banyak masa menikmati dan mengecapi kelainan suasana dan cara hidup jiran kita. Sekiranya masa mengizinkan kayuhan hari pertama hingga ke Songkhla dan akan berpatah balik untuk  bermalam di Hat Yai. Akan pulang ke sempadan pada sebelah petang keesokkan harinya iaitu hari kedua.
Apa yang diharapkan rancangan ini menjadi kenyataan. Bagi aku jika tidak menjadi aku tetap akan membuat kayuhan tersebut walaupun seorang diri.

Statistik 
   Mula ............. 7.50 pagi
   Tamat ........... 9.10 pagi
   Jarak ............ 33 km
   Cuaca ........... Cerah
   Laluan .......... Lencongan Timur - Lencongan Barat
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan