Halaman

Rabu, 9 Mac 2011

Merbau Pulas - Padang Serai

Bermula agak lewat kerana mahu betul betul pasti hujan tidak akan turun pagi ini. Musim hujan  sudah bermula kembali dan kelmarin hujan turun agak lebat. Hari ini beberapa tempat di pantai Timur dilapurkan mengalami banjir. Kelihatan langit disebelah selatan mulai cerah walau pun di tempat lain dipenuhi awan hitam tebal. Kedengaran sekali sekala bunyi titisan hujan pada awning rumah aku. Aku teringin sungguh untuk membuat kayuhan pagi ini setelah enam hari tidak memegang basikal.
Apa yang anda fikirkan ketika membuat kayuhan selain dari meng'anticipate' apa yang bakal berlaku didepan dan dibelakang. Lebih lebih lagi ketika melalui jalan yang sama dan sudah biasa dengan pandangan dikiri dan kanan laluan. Bagi aku sentiasa memikirkan hal-hal berkenaan dengan basikal, dimana akan membuat kayuhan yang akan datang, memikirkan apa yang akan dibuat (upgrading) pada pada basikal, geng basikal dan lain lain.
Satu perkara yang sering bermain difikiran ialah tentang hajat untuk memiliki basikal yang lebih canggih dan terkini. Bukan tidak mampu tetapi takut tidak mampu untuk membuat kayuhan setara dengan keadaan basikal. Takut basikal sahaja yang mahal dan canggih tetapi tahap kayuhan masih tidak seberapa. Jangan sampai kata-kata geng basikal jadi kenyataan, basikal mahal tetapi bila mendaki bukit terpaksa tolak. Atau mengikut kata seorang kawan karib 'basikal untuk social dan ceremonial'. Mungkin dia bermaksud basikal untuk peragakan kepada pemilik basikal lain apabila kita menyertai jamboree atau semasa fun ride.
Itu sebabnya jika mempunyai modal atau wang dan ingin membeli basikal, kita terus beli basikal yang agak mahal agar tidak perlu untuk membuat upgrading pada parts atau  menukar  kepada basikal lain. Bagi aku, canggih mana pun hak kita, ada hak orang lain  lebih  canggih. Mahal mana pun, ada orang yang beli lebih mahal, laju mana pun ada yang lebih laju.
Tinggal kulit saja .. Kucing 06 Mac 11
Setelah melalui enam pendakian sederhana dari Pekan Merbau Pulas ke Pekan Sungai Karangan dan berkayuh selama 1 jam 30 minit, aku berhenti rehat untuk mengisi perut dan menghilangkan haus tekak. Gerai yang aku  singgah terletak dipersimpangan menghala ke Jalan Timur Barat sebelum Padang Meha. Terdapat banyak lori berhenti disitu. Mengikut pengalaman, jika gerai tersebut dikunjungi ramai pemandu lori, harga makanan dijual agak murah dan lauk yang sedap dan lauk kampung biasa. Aku minta nasi dan kari kepala ikan yang sederhana besar. Wah ... betapa enaknya rasa lauk kari tersebut. Aku kata begitu kerana ketika berada di Kucing Sarawak selama empat hari dari 04 Mac hingga 07 Mac, aku tidak merasa masakan seperti ini. Harga kira ok juga. RM5.50 termasuk teh O.
Aku rasa lebih bertenaga membuat kayuhan pulang ke Sungai Petani. Selalunya aku akan mengikuti jalan Sidam Kiri tetapi terus ke Padang Serai kerana ingin singgah di Pinang Tunggal untuk berjumpa dengan kawan lama. Baru kelmarin aku  berbincang dengan Juan tentang pentingnya pemakanan semasa membuat kayuhan. Dahulu semasa kayuhan ke Baling kami mengabaikan waktu makan tengah hari sehinggakan kami kehabisan tenaga dan terpaksa berhenti rehat lama untuk mendapat tenaga semula. Apabila berhenti makan, tidak banyak pilihan kerana waktu makan tengah hari telah berlalu. Kebanyakkan kedai/restoren telah kehabisan lauk. Terpaksa makan apa yang tinggal.
Semasa menonton Berita Perdana jam 8.00 malam tadi aku dapati kayuhan basikal 'Jelajah 1 Malaysia' telah bermula di Kulai Johor. Sayang ia tidak melalui Sungai Petani pada tahun ini seperti tahun lepas. Mungkin memberi peluang rakan di Johor untuk menyaksikan perlumbaan tersebut kerana LTDL yang baru lepas tidak sampai ke sana. Walau apa pun aku mendoakan kejayaan kepada pelumba kebangsaan kita menunjukkan kemampuan mereka.

Statistik :
   Mula ............ 8.15 pagi
   Tamat ...........11.00 pagi
   Jarak ............ 71 km
   Cuaca ........... Redup
   Laluan .......... Kuala Ketil - Merbau Pulas - Padang Serai - Pinang Tunggal
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan