Halaman

Ahad, 25 September 2011

Hilir mudek .. Sungai Muda


Mengapa akhir akhir ini aku kerap mengikuti laluan Pinang Tunggal? Ada dua sebab utama. Pertama kerana aku singgah di bangsal cendawan yang aku usahakan bersama dengan seorang rakan yang terletak di Kampung Seberang Tok Soh Pinang Tunggal lebih kurang 13 km dari rumah. 
Selalunya rakan aku akan sampai jam 07.00 pagi, mengutip cendawan yang telah matang, memproses, membungkus dan menimbang. Kemudian pada jam 8.00 pagi dia akan menghantar cendawan kepada peruncit. Aku pula membersihkan bongkah yang baru dituai dan menutup untuk merehatkan bongkah tersebut untuk dua minggu, membuka bongkah bongkah baru, membersihkan lantai dan menyiram air.
Selepas siap tugas yang mengambil masa hampir 45 minit, aku akan meneruskan semula kayuhan. 
Pagi ini aku menyusuri iaitu mudik kehulu Sungai Muda melalui Kampung Padang Buluh dan Padang Saga sehingga jambatan Sidam. Dikiri kanan jalan kelihatan petani sedang sibuk mengerjakan bendang untuk musim baru. Aku seronok melalui rumah rumah rumah kampung dikiri kanan jalan. Suasana dan pemandangan kampung menimbulkan nostalgia. Kampung disini sama saja dengan kampung halaman aku di Negeri Sembilan. Redup kerana dikelilingi pokok pokok buah-buahan, halaman yang luas dan bersih, disapu hari, ternakan ayam dan itik berkeliaran di keliling rumah bersama anak anaknya, pokok bunga ditanam ditepi sebagai penyeri dan beza utama kehadiran kenderaan termasuk kereta dan motorsikal.
Hidung aku menghidu bau ikan masin goreng dari salah sebuah rumah. Bunyi ikan yang sedang digoreng jelas kedengaran. Terbuka selera aku tapi ndak buat macam mana. Sekadar sahaja. Mungkin penghuni akan makan ikan masin dengan pulut atau nasi yang baru masak dan berasap.
Kemudian menyeberang jambatan ke Sidam Kanan dan menyusur ke hilir sungai hingga ke jambatan Pinang Tunggal. Sidam Kanan terletak di Daerah Kulim manakala Sidam Kiri terletak dalam Daerah Kuala Muda. Sungai Muda memisahkan kedua dua Sidam.
Terlalu banyak perubahan yang berlaku semenjak kali terakhir aku melalui jalan ini lebih 15 tahun lalu. Selain dari projek tebatan banjir yang mengubah landscape kawasan ini, kampung ini banyak membangun memandangkan ia hanya 4 km dari Pekan Padang Serai. Selain dari kawasan pertanian banyak juga industri kecil dibangunkan di kawasan ini.
Teringin juga untuk aku melalui lorong lorong kecil yang banyak menyimpang dari jalan utama. Tetapi kerana kesuntukkan masa dan telah agak lama berkayuh, maka hasrat tersebut ditangguhkan dahulu. Jika semua dibuat pada satu kayuhan, akan kehabisan tempat untuk di lawati dimasa akan datang.

Statistik
   Mula ................. 7.45 pagi
   Tamat ............... 10.15 pagi
   Jarak ................. 51 km
   Cuaca ............... Jerubu
   Laluan .............. Pinang T unggal - Sidam - Padang Serai - Ekor Kucing
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan