Halaman

Ahad, 11 September 2011

hujan oh hujan ....

Hujung minggu ini terlepas lagi peluang membuat kayuhan. Aku telah merancang route yang telah lama tidak dilalui. Manalah tahu jika ada perkembangan terbaru. Ada juga rancangan untuk berkayuh sehingga ke Kulim dan mengambil kesempatan untuk berhari raya sambil berkayuh, menziarahi rakan rakan disana.
Hujab turun sepanjang minggu dan kalau tidak pun langit mendung sepanjang hari. Ia menjadikan keadaan seba salah samaada melakukan kayuhan atau tidak. Tetapi mulai hari Jumaat dan berlarutan ke hari ini hujan turun dengan lebatnya dibeberapa kawasan. Musim ini musim tengkujuh tiba lebih awal dari tahun sebelum nya.
Biasa lah, beberapa tempat seperti Perlis kini menghadapi masalah banjir. Ada berita tiga orang penumpang sebuah van maut akibat ditimpa oleh pokok semasa hujan lebat.
Hari ini dijadualkan kayuhan 'round Island' di Pulau Pinang. Tidak pasti samada kawan kawan aku dari Sungai Petani yang mendaftar untuk mengambil bahagian sejak tiga bulan lalu ikut serta atau tidak.
Walauapa pun hari ini rakyat Amerika Syarikat memperingati 'tragedi bulan September' yang berlaku pada tahun 2001 dimana pusat dagangan dunia diletupkan. Ia menjadi sejarah hitam kepada negara tersebut pada kurun ke 21 ini. Ada yang menyatakan ia adalah konspirasi di sebalik serangan pengganas.


Di negara kita pula heboh dengan sejarah juga iaitu peristiwa yang berlaku di Bukit Kepong sebelum Merdeka. Ada pihak yang menggangap serangan yang dilakukan keatas balai polis Bukit Kepong adalah satu serangan untuk membebaskan atau memerdekan Tanah Melayu dari jajahan British. Mereka yang melakukan serangan dianggap wira negara bukannya pengganas atau komunis seperti apa yang kita tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan