Halaman

Selasa, 6 September 2011

tiga kali tiub pecah ...


Juan datang kerumah aku tengah hari tadi. Sepanjang bulan ramadan lalu hanya sekali dia singgah. Itu pun kerana ingin menunjukkan basikal yang baru disaipkan.
Juan datang kerana meminta tiub dalam untuk road bikes.
Pagi tadi dia berkayuh ke Kepala Batas melalui Pinang Tunggal. Apabila sampai di jambatan Sungai Muda Pinang Tunggal, basikalnya mengalami kebocoran. Mengikutnya tayar tersebut bocor akibat terlanggar batu kecil tajam. Malangnya dia tidak membawa spare tiub serta peralatan lain yang untuk menukar tayar. Dia terpaksa menolak basikal sejauh hampir 10 kilometer kerumah.
Kenapa dia tidak menalipon aku. Katanya dia menolak basikal sambil berlari (joggging).
Dia menukar tiub basikal tetapi sebaik sahaja dia selesai mengepam tayar pada pressure hampir 100 psi, tayar tersebut bocor dengan bunyi yang agak kuat dan  nyaring. Apabila di buka dan diperiksa tiada pula kesan lain.
Kali kedua dia menukar tayar perkara yang sama berlaku.
Dia gave up dan membawa basikal ke kedai basikal. Setelah memasang tiub yang ketiga oleh kedai basikal, sekali lagi tiub meletup. Setelah diteliti, ketiga tiga kebocoran berlaku kerana tiub yang di pam dengan pressure yang tinggi mengembung melalui lubang kecil tempat yang terkenan batu.
Tayar yang digunakan adalah tayar lembut
Aku ada menyimpan sapre tiub kerana semasa aku mula menggunakan roadbike dahulu aku menyimpan tiga sapre tuib kerana memikirkan kesukaran mendapatkan gantian. Lagi pula aku membeli direct dari agen dan mendapat harga yang baik.
Pengalaman tersebut menjadikan pengetahuan penting kerana selama ini tidak pernah berlaku. Tayar road bikes dan tayar mountain bikes bebeza. Mountain bikes menggunakan tekana setakat 45 atau 50 psi sahaja tetapi untuk roadbikes, tekanan udara untuk tayar hampir dua kali ganda nilai tersebut.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan