Halaman

Sabtu, 3 September 2011

kayuhan pembukaan musim baru.....

Phew ...... setelah satu bulan (29 hari) berpuasa dicampur dengan tiga hari sebelum puasa bermula dan enam hari beraya ... akhirnya aku menurunkan roadbike dan membuat 'quick check-up' sebelum aku memulakan kayuhan. Tidak berhasrat untuk pergi jauh, sekadar melonggarkan otot otot dan sendi yang sudah lama berehat. Tahu, akan mengambil sedikit masa untuk membiasakan dan menyesuaikan badan untuk berkayuh semula.
Basikal terasa berat juga pada satu dua kilometer pertama kayuhan. Seperti otot dan sendi badan, bahagian basikal juga memerlukan masa untuk berfungsi seperti asal. Mungkin gris atau pelicir aci, rantai, cassette, crank dan banyak bahagian bergerak lain sudah berkarat sedikit atau jammed. Apabila pergerakan sudah lancar barulah basikal dan pengayuh dapat keserasian.
Lencongan barat sejauh 25 km pergi balik menjadi pilihan untuk kayuhan pembukaan ini. Jalan ini disedikan lorong motorsikal dan tidak membahayakan penunggang basikal. Deruan enjin kereta dan motorsikal, bau asap yang dikeluarkan oleh enjin enjin kenderaan yang berlalu laju di sebelah basikal bagaikan memberikan aku semangat baru untuk memulakan musim baru berbasikal. Tetapi sebelum aku berkayuh pada jarak kebiasaan, mungkin memerlukan dua atau tiga latihan.
Oh.. besok adalah hari permulaan bekerja untuk Negeri Kedah, semua pejabat dan ajensi kerajaan akan dibuka, walaupun kebanyakkan kilang dan syarikat swasta lain termasuk bank akan hanya dibuka pada hari Isnin 5 Ogos. Jalan sibuk dengan kenderaan dan memang dijangkakan jambatan Sungai Merbok di Semeling menjadi sesak dari persimpangan lampu isyarat Sungai Jagung. Nasib baik ada dua orang pegawai polis mengendalikan traffik, jika tidak kesesakkan akan menjadi begitu teruk seperti yang aku alami ketika beraya di Negeri Sembilan.
Seperti raya tahun tahun sebelum ini, aku sekeluarga memulakan perjalanan 'balik kampung' selepas selesai mengerjakan Solat Eidil Adha dan setelah menziarahi jiran terdekat di taman tempat aku tinggal. Aku tidak perlu risau tentang kesesakkan lebuhraya kerana arah selatan adalah bertentangan dengan arus. Selalunya jalan menghala keselatan lenggang berbanding dengan laluan hala ke utara. Jika ada pun kendaraan di lebuhraya, mereka adalah 'holiday maker'.
Raya tahun ini jatuh sehari sebelum negara menyambut hari ulang tahun kemerdekaan atau hari kebangsaan yang ke 54 pada 31 Ogos. Sambutan kemerdekaan tahun ini di tangguhkan kepada 16 Sept iaitu pada hari ulangtahun penubuhan Malaysia. Ini kali ketiga sambutan Hari Kebangsaan ditangguhkan disebabkan bulan puasa.
Tiada masalah untuk aku sampai ke Seremban melalui lebuhraya Plus. Aku mula mengalami kesesakan jalan raya pada hari raya kedua dari Seremban ke Kuala Pilah.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan