Halaman

Jumaat, 23 September 2011

Sambil menyelam minum air

Semasa mengemaskan khazanah lama yang disimpan dibilik belakang aku terjumpa radio kecil dalam salah sebuah kotak menyimpan fail lama. Nampak masih elok dan aku tidak ingat yang aku pernah memilikinya. Kemudian aku teringat bahawa radio tersebut diberikan oleh seorang rakan sekerja yang membeli bateri AA dan mendapat radio tersebut sebagai hadiah.
Radio ini simple sahaja. Punat ON/OFF dengan sekali dengan volume control. Tiada display untuk frequency dan stesyen radio dicari di engan menggunakan satu butang scan. Walau kecil kualiti bunyi amat bagus sekali. Tiada aerial, ia menggunakan kabel headphone sebagai aerial. Tiada speaker, bunyi hanya boleh didengar menggunakan headphone. Kuasa dari batteri kering AAA.
Aku bubuh bateri dan meminjam headphone kepunyaaan anak remaja aku dan bunyinya begitu jelas. Headphone memainkan peranan penting mengeluarkan bunyi yang bertaraf HiFi. 
Pada kayuhan pagi ini aku teruja untuk mencuba radio tersebut. Memang seronok berkayuh sambil mendengar lagu sambil membuat kayuhan. Stesyen kegemaran ialah 'Light FM' dan 'Classic FM'. Kedua dua stesyen ini memutarkan lagu lagu zaman aku muda dahulu.
Beberapa perkara perlu dipraktiskan jika mendengar radio ketika kayuhan. Tentukan volume tidak begitu kuat sehingga tidak mendengar bunyi lain terutama bunyi kenderaan dibelakang kita. Jika ini berlaku ia akan membahayakan diri. 
Aku tidak mendengar secara radio berterusan atau terlalu lama. Aku akan menutup radio selepas satu jam dan merehatkan telinga aku selama 15 hingga 30 minit. Kadangkala aku hanya menggunakan sebelah telinga sahaja.
Apa kelebihan selain dari terhibur. Bukan hanya mendengar lagu tetapi banyak celoteh celoteh DJ yang dapat memberi pengetahuan kepada kita. Dapat juga meng'update' dengan berita semasa samada dalam atau luar negara, ceramah ceramah radio dan kuiz.
Kadangkala irama muzik menjadi penggalak kepada kayuhan. Semakin rancak irama lagu dimainkan semakin rancak pula kayuhan, mengikut rentak dan gendang lagu yang berkumandang. Boleh naik 'syeikh'. Tak percaya. Cuba sendiri. Pernah menari tanpa muzik? Kan rasa ganjil dan pelik. Bolehkah menari kuda kepang tanpa gendang?.
Ia hanya sekadar pembaharuan dalam aktiviti kayuhan, lebih lagi kalau berkayuh secara solo. Nawaitu betul. Bukan untuk mengasyikan atau melalaikan tetapi sebagai menjadi teman dan tidak menjemukan. Boleh buat kita lupa pada keletihan, dahaga atau lapar. Kadangkala perjalan jauh tidak begitu terasa, tau tau sudah sampai kedestinasi.

Statistik
   Mula ..............7.45 pagi.
   Tamat ........... 10.00 pagi
   Jarak ............. 44 km
   Cuaca ............ redup
   Laluan ........... Pinang Tunggal - Pantai Prai - Sidam Kiri - Bandar Puteri Jaya
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan