Halaman

Sabtu, 24 September 2011

kawan seperkayuhan ... lama tak jumpa

Perut dah kempis dan terasa lapar sangat. Walau baru memulakan kayuhan semula, aku sudah planning gerai mana, apa yang hendak dimakan dan diminum. Singgah sebentar di pintu utama Loji Pembersihan Air HiTech, Pinang Tunggal untuk berjumpa seorang kawan bekerja sebagai Pegawal Keselamatan. Malangnya di baru tamat kerja shift malam pada jam 7.00 pagi tadi. Dia baru beberapa bulan bekerja semula sebagai pengawal keselamatan di loji tersebut setelah hampir 18 bulan berhenti kerana mengidapi penyakit barah usus. Kini telah sembuh dan boleh bekerja semula.
Dari jauh aku melihat seorang rider bersendirian sedang minum di gerai dihadapan loji tersebut, aku memperlahankan basikal untuk melihat kalau kalau aku kenal dengan rider tersebut. Dengan sponstan aku membelok masuk kerana dia adalah kawan yang aku kenal tiga tahun dahulu. Pertama kali aku berjumpa dan berkenalan dengannya digerai yang sama. Ketika dia singgah untuk berehat selepas turun berkayuh dari Bukit Birut Pinang Tunggal. Beberapa kali aku berkayuh dengan Johari termasuk ke Sik, Gunung Jerai dan Pengkalan Hulu. Kami bersembang hampir 1 jam.
Hari ini memang ramai yang melakukan aktiviti berbasikal. Semasa kayuhan pagi tadi aku terserempak dengan beberapa rakan yang selalu bersama beberapa bulan lalu. Mereka (Dahlan dan Izat dari D'Nia Bikes Pinang Tunggal) mengajak aku untuk ikut serta membuat pendakian Bukit Birut, tetapi terpaksa menolak kerana aku sedang berkayuh ke bangsal tanaman cendawan untuk membantu rakan.
Dalam surat khabar hari ini ada rencana tentang basikal yang menjadi kegemaran anak anak muda masakini. Basikal 'Fixie' ini yang paling sempoi (simple) kerana tidak mempunyai gear atau brek. Murah dan mempunyai warna yang menarik. Ramai juga rakan rakan yang seangkatan berminta dengan basikal ini tetapi 'mampuih' tidak akan membelinya kerana tidak mahu kelihatan terlalu ranggi. Biarkan sahaja anak anak muda memonopoli basikal jenis ini.


Sebaik sahaja aku membelok masuk ke lorong rumah aku nampak SK Juan berkayuh untuk balik. Dia datang untuk berjumpa dan menunjukkan basikal barunya kepada aku. Patutlah sudah beberapa hari aku tidak berjumpa dengannya. Rupanya dia sibuk dengan projeknya. 

one of a kind ... buatan Sg Petani.

Basikal ini akan dihantar ke Sydney untuk cucunya ...

      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan