Halaman

Isnin, 23 April 2012

Gunung Jerai .... peluh adalah tangisan lemak

Jangan tanya bila kali terakhir aku berkayuh ke Gunung Jerai. Aku sudah lupa. Pastinya apa yang aku ingat tidak pernah berkayuh selepas raya puasa tahun lepas dan lebih pasti tidak lagi untuk tahun 2012 ini. Entah kenapa sejak awal bulan ini aku teringat untuk ke gunung bila aku berkayuh melalui di jalan Gurun - Guar Cempedak beberapa kali akhir akhir ini.
Senja kelmarin aku ditanya kemana berkayuh pada hujung minggu yang baru lepas. Aku keluar membeli keow teow kerang digerai seorang kawan yang juga aktif berkayuh. Tidak kemana kerana ada beberapa hal yang tidak membolehkan berbuat kayuhan. Spontan aku nyatakan bahawa aku akan ke Gunung Jerai pagi esok. Aku tahu dia tidak akan menyertai kerana sibuk dengan urusan perniagan.
Dari mula sudah ada yang tidak kena. Sementara menunggu nescafe O sejuk sedikit aku keluar untuk memasukkan basikal kedalam kereta. Terkedu melihat tayar belakang kempes. Semua angin telah habis keluar. Aku mengambil pam kaki dan mengisi semula sambil membelek tayar kalau ada paku atau kaca. Tiada pula. Aku tinggalkan untuk beberapa minit dan nampak elok sahaja. Angin tidak berkurangan. Tidak puas hati aku membuka tayar untuk membuat pemeriksaan. Ah ... ada dawai kokot (stapler) melekat pada tiub.
Terpaksalah mengganti tiub. Apabila siap aku lihat tayar yang baru ditukar kempes pula. Nasib baik belum dipasang pada basikal. Bila aku buka aku lihat bocor agak besar berhampiran dengan injap angin. Tidak pasti tiub tersebut memang sudah risak masa aku membeli atau rosak ketika aku memasang sebentar tadi. Hati mula nak baran. Ingat hendak batalkan sahaja kayuhan ke gunung pagi ini. Tenangkan fikiran dan sabar. Ganti semula tiub. Kali ini tiada masalah. Masih awal lagi dan aku teruskan rancangan.
Semasa aku sedang memasang basikal kelihatan beberapa orang wanita Melayu sedang memulakan pendakian dan lalu berhampiran dengan aku. Mereka memandang kearah aku. Apa yang mereka fikirkan, mungkin mereka berfikir "orang tua ni larat ke kayuh digunung ni?" Aku pula berfikir "Wah hebat mereka ni, nampak bertenaga dengan pakaian yang lengkap, asessori dan basikal pun nampak above entry, biarkan mereka pergi dahulu nanti aku potong mereka".
Rasa kecewa sikit kerana belum pun aku siap untuk memulakan pendakian, kelihatan wanita tadi turun dan pergi ke kaki gunung. habis jauh pun mungkin pendakian pertama tidak sampai 1 km. Tidak mengapa, mula acah acah dulu, bila sudah biasa nanti kayuh naik sampai ke puncak.
Sepanjang kayuhan, aku mengira ngira kelajuan dan jarak, juga mengagak boleh ke tidak sampai diatas. Aku seolah tidak ingat lagi selekoh dan batu batu penanda jarak. Memang sudah lama aku tidak mendaki Gunung Jerai ini. Belum pun menghabiskan pendakian 1 km pertama, peluh menitis dari umbun kepala dan muka. Peluh dibadan lengan dan kaki tidak perasaan kerana ianya diserap oleh baju dan seluar.
Aku teringat satu posting yang dibuat dalam facebook oleh rakan sekayuhan, sekeping gambar lelaki tanpa baju yang berpeluh. Caption gambar "sweat is fat crying". Mungkin benar apa yang dikatakan. Peluh yang keluar dari badan ketika mendaki Gunung Jerai ini  bukan sikit.
Dua hari lepas aku menonton Majallah 3 tentang portal yang mengambil upah membawa barang ke Gunung Kinabalu, bila berhenti dia menyebut "panat sangat, hentik dulu". Aku terpaksa berhenti di km6 kerana terlalu letih. Kalau dahulu aku boleh menghabiskan kayuhan tanpa berhenti tetapi kali ini terpaksa mengaku kalah. Berehat hampir 5 minit sebelum meneruskan perjalanan. Syahdu, nyaman. damai dan tenteram menikmati suasana hutan rimba tebal di pergunungan ini.
Dimana cyclist gunung pagi ini. Macam tahu tahu sahaja, seminit kemudian terdengar deruan tayar basikal menuruni bukit dengan laju. Terpaksa bergegas ketepi jalan. Mana tahu breknya gagal berfungsi, nyaiya dibuatnya. Beberapa minit kemudian dua orang lagi rider turun tetapi salah seorang mempunyai masalah dengan basikalnya kerana keluar bunyi yang kuat dan nyaring. Sebuah kereta (karavan) negara luar, mungkin Switzerland kerana lambang tanda campur berwarna merah yang ditampal dihadapan. Pemandu menghulurkan tangan keluar tingkap kearah aku.
Berjaya juga sampai diatas, walau penat tetapi hati ku puas. Lewat sampai sedikit dari biasa dan aku tidak sanggup untuk meneruskan ke puncak gunung. Langit pula diselubungi awan gelap. Dalam hati aku berdoa, tolong jangan hujan dahulu supaya sempat aku turun ke kaki gunung.
Semasa turun (tidak berkayuh, hanya gunakan tarikan graviti) berselisih dengan seorang rider yang nampak berhempas pulas mendaki, kemudian berjumpa dengan tiga orang rider yang berhenti rehat, dua orang lagi berasingan dan akhir seorang rider berbadan gempal sedang berpegang kepada sebuah kereta yang dipandu seorang wanita.  Mungkin isterinya. Rupanya ramai juga yang membuat kayuhan hari ini. Mungkin mereka datang lewat sikit.
Aku menunjukkan muka masam tanda tidak setuju dengan apa yang sedang dilakukan oleh rider tersebut. Bukan sahaja mendatang bahaya pada diri sendiri, tetapi juga kepada pemandu kereta dan paling teruk mendatangkan bahaya kepada kenderaan lain. Kalau sudah tidak larat untuk berkayuh, ada dua pilihan. Berpatah balik ke kaki gunung atau pilihan kedua, naikkan basikal kedalam kereta terus ke atas. Perbuatan tersebut mengundang kemalangan. Perkataan 'bodoh' keluar dari mulut aku tetapi agak perlahan. Tidak tahu samada dia dengar atau tidak.
Tidak mahu berjanji tetapi aku pasti membuat kayuhan Gunung Jerai dengan lebih kerap lagi  dimasa akan datang.

Statistik :
   Mula .............. 8.15 pagi
   Tamat ............ 11.00 pagi
   Jarak .............. 24 km
   Laluan ........... Gunung Jerai
   Odometer 2012 : 01969
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan