Halaman

Isnin, 16 April 2012

Berjumpa dengan lelaki telanjang ......

'So totally exhausted' memang keletihan habis sebaik sampai di rumah. Lima km lagi aku terasa amat tidak larat lagi, tekak kering habis. Bila hendak sampai. Tidak balik terus tetapi singgah di kedai runcit tidak jauh dari rumah untuk membeli sebotol air 100 plus. Kononnya untuk memulihkan tenaga dan yang penting untuk menghilangkan dahaga.
Biasanya bila balik dari kayuhan aku akan berehat sambil pekena teh O panas yang disediakan oleh isteri. Memang menjadi kebiasaan begitu. Boleh habis satu jug (lebih kurang 4 cawan besar) dan bila sudah hilang letih, barulah ke bilik mandi. Membasuh pakaian bebasikal sebelum mandi. Satu lagi kebiasaan membasuh semua pakaian termasuk stocking dan glove sendiri. Kadang kala seronok juga bila isteri yang tolong.
Tetapi hari ini memang tidak larat dan terpaksa tidur dahulu hampir satu jam. Tangguhkan makan nasi tengah hari. Bila terjaga tidur baru pergi mandi dan makan nasi. Peluh masih tidak berhenti mengalir keluar. Macam tahu tahu sahaja, isteri aku buat sup ayam berempah. Dapat menambah tenaga dan mengurangkan keletihan.
Rasanya punca aku begitu letih sekali (selain dari usia semakin tua) adalah kurang exercise. Kali terakhir berkayuh ialah satu minggu lalu. Walau ada membuat kayuhan pendek seperti pergi ke kedai dan bersiar siar ke pekan, jarak kurang dari 10 km. Bukan tidak mahu atau malas tetapi dua tiga pagi pada minggu lepas hujan turun dan kemudian ada beberapa perkara yang perlu dilakukan.
Puas. Semasa membeli air di kedai runcit, berjumpa dengan seorang rakan yang juga melakukan aktiviti berbasikal. Dia menjalankan perniagaan gerai dan hanya dapat melakukan kayuhan sekali seminggu. Pun bagitu mempunyai tiga biji basikal. Dia terkejut juga bila aku katakan balik dari Guar Cempedak melalui Yan seorang diri.
Pagi kelmarin aku sudah siap sedia dengan pakaian berkayuh sebaik sahaja selesai menunai solat subuh, kononya untuk pergi 50 atau 60 km. Kena menghadiri mesyuarat pada jam 10.00 pagi dan satu lagi pada sebelah petang. Bila langit mulai cerah kelihatan awan hujan menyelubungi seluruh langit. Aku keluar masuk rumah sambil melihat ke langit. Minta pendapat kedua dari isteri dan akhirnya aku batalkan rancangan dan mengantung semula basikal.
Aku telah merancang untuk ke Gunung Jerai pagi ini. Memang sudah lama tidak kesana. Tetapi kerana keghairahan untuk berkayuh aku terlupa dan terus keluar berkayuh ke lencongan barat. Tidak mengapa. Dua hari dari sekarang aku merancang untuk kesana. Atau hari yang paling sesuai adalah pada hujung minggu dimana ramai rider berada disana. Tidaklah sunyi sangat kayuh seorang diri.
Gambar hiasan .. lebih kurang macam inilah
Semasa melalui kampung Sungai Badong, Singkir aku tergamam sedikit apabila seorang lelaki dalam usia lingkongan 30'an keluar secara tiba tiba dari dalam belukar diseberang jalan tidak jauh dari basikal aku. Badan nya kurus dan tiada nampak lemak berlebihan. Dia seolah mencari sesuatu dan dalam masa singkat berpatah semula ke arah semak dan menguak nguakan tumbuhan kecil dengan tangannya.
Apa yang membuatkan aku terperanjat. Takut. Tidak sama sekali. Aku terkejut beruk kerana lelaki tersebut 'stark naked' - telanjang bulat tanpa seutas benang dibadan. Tidak terfikir bahawa dia sedang melakukan apa apa perkara tidak elok didalam belukar tersebut atau dia cuba hendak menakutkan orang lalu lalang terutama kaum wanita. Bukan seorang 'flasher' atau 'stripper' macam kita selalu tonton dalam wayang barat.
Melihat dia walau sepintas lalu, aku tahu dia tidak waras atau lebih tepat lagi lelaki tersebut GILA. Kalau ada pembaca wanita yang berkayuh di kawasan tersebut aku nasihatkan supaya berhati hati. Apa yang dikesalkan tempat berlaku kejadian tersebut tidak jauh dari banyak rumah kampung dan lebih membimbangkan tidak jauh dari sebuah sekolah menengah kebangsaan. Bayangkan apa terjadi kepada aku berlaku kepada remaja perempuan ketika mereka dalam perjalan pergi atau pulang ke sekolah! Tidak ke haru biru dibuatnya
Aku mencapai kamera digital yang sentiasa ada bersama semasa membuat kayuhan untuk mengambil gambar lelaki tersebut tetapi membatalkan  niat. Aku sendiri terasa malu dengan keadaannya.
Pasti orang gila itu dari kampung berdekatan. Mengapa tiada tindakan diambil untuk menangkapnya dan menghantar ke tempat sepatutnya iaitu hospital bahagia. Kesian kepadanya. Tidak tahu dimana dia bermalam, entah makan dengan sempurna atau tidak, mandi apatah lagi tiada berpakaian. Apa penduduk kampung dan ahli jawatan kuasa kampung buat apa? Dimana saudara mara dan sahabat handai?
Semasa pendaki terakhir bukit Tanjung Jaga iaitu bukit yang agak tinggi, aku terlupa menukar gear rendah awal awal. Aku hanya menukar apabila memulakan pendakian. Sidikit masalah timbul dimana kegagalan gear turun sepenuhnya. Tidak mahu turun dari basikal dan tidak mahu gagal berkayuh sehingga habis pendakian, aku teruskan kayuhan. Nasib baik berjaya tetapi punyalah letih. Mungkin inilah sebab aku merasakan terlalu letih apabila sampai dirumah.

Statistik :
   Mula .............. 7.40 pagi
   Tamat ............ 11.40 tengah hari
   Jarak ............. 79 km
   Laluan ........... Semeling - Merbuk - Yan - Guar Cempedak - Gurun
   Odometer 2012 : 01860
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan