Halaman

Sabtu, 7 April 2012

Jeniang - Kuala Ketil

Berjaya melakukan .... sebelum sampai kerumah melihat odometer pada basikal dan mendapati aku dapat mencapai melebihi tahap 100 km pada kayuhan hari ini. Dua kayuhan sebelum ini aku dapati hampir sampai ke jarak ini tetapi kekurangan sedikit. Aku panggil ini jarak 'psikologikal'.
Tidak merancang untuk melakukan atau membuat kayuhan melebihi 100 km setiap kali keluar berkayuh, tetapi ia berlaku dan terjadi tanpa disedari. Agaknya sudah jadi semacam satu kelaziman. Kalau kita melakukan sesuatu perkara, bila diulangi, akan mencuba untuk mencapai tahap yang dicapai sebelumnya.
Jarak psikologikal yang aku tetapkan adalah mengikut keupayaan aku sendiri. Orang lain mungkin punyai kuantiti berbeza. Banyak blogs atau facebooks yang aku layari mendapati ada jarak yang mereka seronok berkayuh melebihi 150 km. Terpulanglah. Jarak extreme tersebut kebanyakkan hanya untuk mereka yang mengayuh roadbikes sahaja. Ada juga yang mengayuh mtb pada jarak tersebut.
Beberapa tahun lalu seorang kawan yang bercita cita mengelilingi semenanjung Malaysia menaiki basikal pernah memberitahu, sebagai persediaan untuk melakukan kayuhan tersebut yang lebih 2,000 km ialah untuk membuat latihan yang mencukupi. Latihan kayuhan hendaklah dibuat setiap hari dan jarak paling minima adalah 100 km sehari. Dia mempelawa aku ikut serta tetapi aku menolak kerana beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan. Tidak pasti samada dia berjaya melakukan kayuhan tersebut atau tidak. Kami lost contact tiga tahun lalu.
Disitulah aku menetapkan bahawa tahap psikologikal kayuhan aku. Tiga angka itu penting. Bagi aku kayuhan dibawah nilai tersebut adalah kayuhan rutin dan lebih dari itu adalah 'extreme' yang jarang dapat aku lakukan. Sebut pasal tiga angka atau 'three digit' teringat soalan yang tidak dapat aku jawap ketika diajukan. Bukan tiga digit yang dijual di kedai ekor tu. Kumpulan pelajar baru yang menjalankan orientasi di sekolah asrama penuh ditanya bapa siapa yang bergaji empat digit sebulan ? Tahun 1970'an gaji empat digit satu angka yang amat besar. Boleh kira taraf datuk atau paling kurang pangkat pengarah.
Kayuhan 100 km memberikan satu kepuasan. Walau memenatkan dan letih kerana mengambil masa paling minima 5 jam termasuk masa berhenti mengisi perut dan menghilangkan haus, cuaca yang panas menjelang tengah hari mejejaskan tempuh kayuhan.
Apabila menghampiri penamat, aku berfikir jika diarahkan atau dipaksa mengikuti semula jalan yang dilalui tadi, rasanya tidak sanggup melakukannya. Bila sudah letih tempat yang dilalui terasa amat jauh.
Pemandangan sebaik sahaja memasuki lencongan barat

Sedikit coretan kayuhan tadi. Tiada sebarang masalah semasa melalui lencong barat ke Sungai Lalang, seterusnya ke Bedong dan Gurun melalui jalan Modenas. Selisih dengan empat orang rider di Bedong, mereka menghala ke selatan, mungkin geng dari perwaja steel. Seorang lone rider (seperti aku) memotong dipendakian hadapan Perwaja Steel. Dia memberi salam dan terus berlalu dengan rb nya.
Jalan ke Jeniang agak berombak (berbukit bukit rendah) tetapi dengan adanya laluan motorsikal dan basikal tidaklah terasa sebarang masalah. Beberapa lokasi kelajuan dibawah 20 kmj kerana pendakian agak tinggi dan panjang. Sekali sekala rythm kayuhan terganggu oleh motorsikal yang melalui lorong aku dari arah bertentangan.
Semasa memasuki jalan Jeniang ini aku menilai beberapa pilihan 'option'. Aku boleh berkayuh ke Sik atau dekat sedikit ke Batu 5 Sik dan berkayuh pulang melalui jalan sama. Ini untuk mengelakkan jalan ke Bukit Selambau yang sempit dan sibuk dengan lori lori pasir. Kedua, aku boleh membelok ke kiri untuk ke arah Jenun (belum pernah berkayuh melalui jalan ini....) dan pulang melalui pekan Guar Cempedak dan ketiga mengikut rancangan asal untuk melakukan satu pusingan besar melalui Bukit Selambau dan Kuala Ketil. Aku membuat keputusan mengikut pelan asal.
Phobia juga sebaik memasuki jalan Jeniang ke Bukit Selambau/ Kuala Ketil. Pertama kerana jalan satu lorong agak sempit dan kedua aku tahu sejak dahulu jalan ini banyak digunakan oleh lori pasir. Oleh kerana jalan ini banyak selekoh dan agak berbukit, kelajuan lori pasir ini agak pelahan dan sepanjang kayuhan dijalan ini tiada perkara yang tidak diingini berlaku. Lori lori pasir ini memotong basikal aku pada jarak yang selesa dan pelahan jika ada kenderaan datang dari arah bertentangan. Yang merisaukan adalah kelajuan lori lori kosong datang dari arah hadapan untuk trip mengisi muatan lain.
Kehadiran begitu banyak lori pasir muatan berat pada tempuh yang lama memberi kesan buruk pada struktur jalan. Permukaan jalan banyak yang pecah dan merekah, tidak kurang juga lubang lubang yang agak dalam. Tumpuan mestilah ke bawah untuk mengelakkan lubang lubang, jika tidak mahu ditimpa kemalangan. Banyak tempat dimana aku terpaksa merempuh jalan yang tidak rata dan rasa macam memegang power drill untuk memecahkan simen. Bergegar rasa seluruh badan walaupun absorber mtb berkeadaan baik.
Mengapa anggota polis tidak menahan basikal aku? Sebelum menyeberangi Sungai Muda di belakang pekan Kuala Ketil terdapat sekatan jalan raya. Banyak kenderaan beratur menunggu giliran untuk diperiksa dan aku mencelah diantara kenderaan tersebut melepasi pemeriksaan. Anggota polis tersebut tidak sedikit pun memberi perhatian kepada pengayuh basikal seperti aku. Pengayuh basikal lebih lengkap dari segi keselamatan dari sesetengah penunggang motorsikal.
Walau makan roti canai telur dan milo kosong di restoren di pekan Bukit Selambau, aku rasa kurang tenaga. Berhenti di gerai menjual buah buahan selepas simpang Kuala Jerong untuk membeli sesikat pisang berangan. Aku lebih suka 'pisang awak' tetapi pembantu kedai berbangsa Indonesia mengatakan sudah habis dijual. Aku telan lima biji pisang berangan sebelum meneruskan perjalanan pulang. Bertenaga untuk menghabiskan lebih kurang 20 km lagi. Singgah di Gaint Sungai Petani untuk pekena dua ketul ayam KFC.

Statistik :
   Mula .............. 7.10 pagi
   Tamat ............ 12.00 tengah hari
   Jarak ............. 102 km
   Laluan ........... Gurun - Jeniang - Bukit Selambau - Kuala Ketil
   Odometer 2012 : 01781
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan