Halaman

Jumaat, 25 Mei 2012

Oh Hujan .....

Banyak hikmah hujan yang turun setiap awal pagi tiga empat hari kebelakangan ini. Pastinya taburan hujan lebih tinggi pada tahun ini berbanding dengan tahun tahun sebelumnya.
Dua hari lalu aku merancang  untuk berkayuh ke Pantai Merdeka tetapi membatalkan kerana hujan turun pada awal pagi. Kelmarin pun begitu juga dan pagi ini hujan berlarutan dari tengah malam sehingga hari cerah. Walaupun hujan selalunya berhenti sebelum matahari naik tetapi tidak yakin untuk membuat kayuhan, takut takut hujan turun lagi. Lagi pun jalan basah dan takungan air akan membuatkan pakaian menjadi kotor oleh percikan dari tayar.
Sempat juga mencuri sedikit masa disebelah petang untuk membawa keluar basikal. Pergi ke bandar untuk menguruskan bayaran bil bil dan hutang credit card. Memang lebih sesuai berbasikal kerana ianya ternyata lebih cepat.
Terbaca satu komen dari salah seorang pembaca blog ini yang di pos dua hari lalu 23/5/2012 oleh abgteror. Beliau mohon pandangan tentang model dan kos basikal yang sesuai untuk dihadiahkan kepada orang tuanya.
Sebelum ini banyak komen dan pandangan yang diposkan oleh pembaca tetapi aku tidak berapa ambil berat kerana ianya tidak berkait secara direct dengan aktiviti kayuhan. Selalunya komen yang diterima lebih berbentuk komen terhadap rencana yang ditulis. Segala komen yang dibuat memberikan semangat dan keseronokkan untuk aku terus menulis. Ia juga menjadi penyebab aku melakukan kayuhan, maksudnya melakukan kayuhan untuk menulis dalam blog ini.
Rasanya aku bukan seorang pakar dalam basikal ataupun tentang aktiviti berkayuh yang melayakkan diri untuk memberi pandangan atau nasihat tentang soalan yang diajukan. Ramai diluar sana yang lebih arif dan berpengalaman. Jika hendak membeli basikal, tanya sahaja kepada tuan kedai basikal dan mereka akan memberikan penjelasan panjang lebar.
Untuk tidak menghampakan kepada pembaca abgteror aku hanya sekadar memberikan pandangan peribadi berdasarkan pengalaman lebih 10 tahun berbasikal. Ia boleh dipertikaikan dan dibakulsampahkan sahaja.
Aku anggap orang tuanya lebih kurang sebaya umur hampir mencecah 60'an dan tidak tinggal dibandar besar. Jika sebelum ini dia belum pernah melakukan aktiviti ini, pastinya akan mengambil masa untuk menyesuaikan diri. Sebagai permulaan sebuah mountain bike amatlah sesuai.
Masa mula aku melibatkan diri dahulu, basikal pertama yang dibeli berharga lebih kurang RM600.00, tetapi perlu diingat ketika itu aktiviti masih dalam peringkat permulaan, tidak banyak pilihan dan harga tidak berapa mahal. Tidak sampai tiga tahun kemudian terpaksa membayar tiga empat kali ganda untuk basikal yang lebih elok kerana kemampuan berbasikal yang meningkat.
Rasanya entry level untuk sebiji mtb tidak kurang dari RM2,000.00 sekarang ni. Kalau beli yang murah sedikit takut tidak sampai satu tahun akan ditukar pula. Yang penting jangan beli mengikut orang.
Tentang jenama, apa pun boleh. Basikal bukan seperti kereta yang hanya boleh dipasang dengan alatganti atau barangan yang sama jenama sahaja. Alat ganti apa pun boleh dipasangkan pada basikal asalkan ukuran dan saiz sesuai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan