Halaman

Rabu, 23 Mei 2012

Surat LHDN

Perasaan aku sedikit terganggu apabila menerima surat dari LHDN Sungai Petani. Surat tersebut sebagai amaran kerana kegagalan aku mengembalikan borang BE untuk tahun 2010 dan tindakan mahkamah akan diambil terhadapa aku.
Baru seminggu lepas aku mendengar seorang peserta kursus tanaman cendawan yang di adakan di Charok Padang Sik yang aku hadiri pada 15 Mei 2012 bercerita tentang pengalamannya dengan Lembaga Hasil. Sebagai seorang perniaga (kontraktor) dia sering menghadapi masalah apabila membuat pengistiharan pendapatan dan jumlah cukai yang perlu dibayar. 
Sebelum ini seorang kawan lagi memberitahu bahawa dia tidak boleh lagi pergi keluar negeri. Namanya telah di'blacklist' kerana masalah pembayaran cukai syarikatnya. Dia perlu membayar hampir RM100 ribu kerana kegagalan mengistiharkan pendapatan dan membayar cukai syarikat sejak beberapa tahun kebelakangan. Pihak LHDN menuntuk jumlah cukai berdasrkan cukai syarikat yang pernah dibayar.
Bagai satu kebetulan aku mendapt surat dari LHDN beberapa hari kemudian. Aku berpendapat apakah perlu aku mengisi dan menghantar borangkan BE tersebut sedangkan aku tidak lagi bekerja sejak tahun 2007. Pihak LHDN boleh mengetahu status pekerjaan dengan membuat semakan dengan jabatan jabatan dan agensi lain. Lagi pun kini usia aku telah melebihi 55 tahun.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan