Halaman

Sabtu, 12 Mei 2012

Stage 5

Ingatkan hendak mencuri sedikit masa berkayuh lebih kurang 1 jam sebelum pergi ke Dataran Zero untuk menyaksikan permulaan stage 5 Jelajah Malaysia dari Sungai Petani ke Ipoh. Tetapi hujan awal pagi membatatkan rancangan dan terus memnbatalkan rancangan. Sementara menunggu jam 9.00 pagi untuk ke bandar, aku melihat dan meng'edit' gambar gambar yang aku ambil semasa perlumbaan stage 4 tamat kelmarin.
Masih belum ramai penonton dan orang awam disekitar lokasi permulaan semasa aku tiba. Pelumba basikal pun masih belum kelihatan. Khemah yang didirikan semuanya kosong.
Pemandangan yang menarik adalah deretan motorsikal kuasa tinggi kepunyaan Polis Diraja Malaysia disusun begitu kemas dan rapi. Jacket diletakkan pada handle depan motor. Mereka adalah pengiring perlumbaan bagi mengawal lalulintas. Motorsikal marshall berkuasa tinggi juga diparking bersebelahan dengan motorsikal traffik. Sambil menunggu masa bermula, ramai anggota polis trafik yang membuat senaman ringan. Maklumlah tugas mengiring pelumba pelumba basikal ini amat mencabar dan memerlukan tenaga dan kesihatan pada tahap tertinggi.

Dibahagian belakang tempat permulaan kereta sokongan pelumba telah mula berkumpul. Kereta membawa barang barang dan peralatan pelumba. Basikal spare juga dibawa diatas bumbung kereta. Apa yang diperhatikan jumlah motorsikal (polis dan marshal) kereta penganjur, pasukan dan lain lain kenderaan melebihi jumlah pelumba basikal yang mengambil bahagian. Kebanyakkan kenderaan yang mengiringi pasukan masing masing bergerak 30 minit sebelum perlumbaan bermula, manakala polis traffic dan marshall akan bergerak 10 minit sebelum.
Tidak kurang juga kenderaan persendirian yang mengikuti perlumbaan ini. Mereka terdiri dari ibu bapa, saudara mara dan rakan pelumbayang memberikan sokongan kepada para pelumba. Disamping itu mereka juga mengambil kesempatan bercuti dan melancong. Aku memerhatikan gelagat saudara mara dan kerabat pelumba pelumba tempatan, nampak begitu megah dan bangga dengan anak anak yang menyertai perlumbaan. Ramai yang mengambil kesempatan bergambar dengan berlatar belakangkan landmark tempatan.
Masa berlegar legar menunggu masa bermula aku ternampak muka pelawak 'Lan Pet Pet'. Dari tag yang dipakai dia menjadi selibriti yang ikut serta perlumba. Mungkin untuk tujuan menghiburkan dan menarik penonton. Aku berhenti sekajap mendengar celotehnya, dia sedang menunjukkan barang barang yang dipakainya. Jam Omega, kasut seluar, beg silang dan lain lain. Ada yang dibeli di Itali dan beberapa negara Eropah lain. Dia juga menerangkan cara dia terlibat dalam hiburan lawak dan berlakon filem. Dia dengan tegas dan bangga menyatakan tidak pernah terlibat dengan dadah seperti apa yang dilakukan oleh rakan rakan lain. Jika itu mesej yang mahu disampaikan dengan penglibatannya dalam perlumbaan ini, bagus sangatlah.
Masa untuk berlepas tidak lama lagi. Kereta dan motorsikal pengiring mula bergerak meninggalkan Sungai Petani. Para jemputan VIP sudah mula memenuhi khemah yang didirikan. Semua peserta perlumbaan sudah mendaftarkan diri dan berlegar legar untuk memanaskan badan. Pengacara mula mengarahkan pelumba untuk ke garisan permulaan. Penonton mula berasak asak dipagar besi untuk melihat pelumba dilepaskan.
Pelumba dilepaskan oleh Tuan Pegawai Daerah Kuala Muda tepat pada jam 10.00 pagi.Tidak sampai 1 minit kemudian kawasan menjadi lengang dari basikal, kenderaan dan orang ramai. Mungkin jalan dibuka apabila pepasangan dibuka dan dikemaskan.
Terima kasih kepada penganjur kerena memberikan peluang kepada penduduk Sungai Petani menyaksikan perlumaan berprestege ini. Semoga bandar ini terus menjadi venue untuk perlumbaan akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan