Halaman

Isnin, 21 Mei 2012

Setelah 10 hari

Terpaksa memendekkan kayuhan pagi ini. Mendapat panggilan telefon setelah mencapai hampir 15 km dari anak saudara yang berada di Langkawi. Dia datang melancong ke Langkawi dari kampung di Bahau Negeri Sembilan bersama rombongan seramai 40 orang (satu bas). Anak saudara dan emaknya (kakak aku) ingin berjumpa di Pekan Rabu Alor Setar sebentar nanti. ketika menelifon mereka baru sahaja menaiki feri dari Kuah ke Kuala Kedah.
Cadangan untuk menghabiskan sekurang kurangnya 70 km pagi terpaksa dibatalkan. Aku habiskan satu pusingan jalan lencongan timur dan barat. Bali kerumah, berehat sebentar dan memandu ke Pekan Rabu Alor Setar. Dijangkakan rombongan tersebut akan sampai pada jam 11.30 pagi.
Hampir separuh dari meraka yang mengikuti rombongan tersebut mengenali aku. Walau ada sesetengah dari mereka tidak berjumpa dengan aku lebih dari 20 tahun. Perasaan aku menjadi sayu dan aku menitiskan air mata apabila bersua dengan mereka. 
Puas juga menjawap perbagai pertanyaan yang diajukan. Paling terusik hati ialah ramai yang mengajak aku berpindah ke kampung.

Sedikit pengorbanan yang dapat aku lakukan untuk mengiratkan tali persaudaraan dan siratul rahim dengan saudara mara yang datang dari jauh.

Statistik :
   Mula .............. 7.20 pagi
   Tamat ............. 8.45 pagi.
   Jarak ............... 33 km
   Laluan ............ Lencongan Timur - Lencongan Barat

   Odometer 2012 : 02182
       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan