Halaman

Ahad, 27 Mei 2012

Beca basikal tiada lagi .... (2)

Tidak perlu memikirkan apa makanan untuk tengah hari. Kalau sudah di Medan, makanan yang paling mudah didapati ialah nasi padang atau minang. Kedua duanya serupa sahaja dan mungkin sedikit berbeza dari makanan orang Negeri Sembilan. Mungkin masakan negori lebih pedas dari masakan di sini.
Terdapat deretan restoren dan rumah makan disepanjang jalan Singamanggaraja dimana aku menginap. lauk yang dipamirkan menyelerakan dan amat bersesuaian dengan selera kami sekeluarga. Anak aku yang lama menetap disini membuat pilihan di tempat sajian kerana tidak mahu pelayan menghantar lauk pauk mengikut cara biasa disini. Kalau kita terus duduk hanya satu soalan yang ditanya, "berapa orang?" dan kemudian meja akan dipenuhkan dengan segala jenis lauk yang terdapat direstoren tersebut.
Untuk lauk ayam sahaja sekurang kurang empat atau lima jenis masakan termasuk rendang ayam, gulai masak lemak, masak lemak kari, ayam gorang dan ayam pandan. Jenis ulaman dan sayuran nampak ringkas tetapi enak bila dicecah dengan yang disediakan.
Jangan terkejut kerana kita akan hanya di caj lauk yang diambil sahaja. Jika terdapat dua ketul ikan didalam piring dan kita hanya mengambil satu, hanya satu sahaja yang akan dikira. Untuk sesetengah orang ia merupakan ujian kepada selera kita. Silap masa, semua kita nak rasa dan akhirnya berat pada poket untuk membayar.
Untuk tiga orang makan tengah hari, hanya lebih kurang 70,000 rupiah (RM20.00) termasuk air. Boleh tahan juga.
Selepas makan kami berjalan dikawasan berdekatan dan terus kesebuah supermarket berhampiran Masjid Raya bandar Medan untuk membeli beberapa barangan keperluan seperti pencuci muka orang perempuan serta peralatan toileteries lain. Barangan tersebut tidak boleh dibawa dari rumah kerana larangan dalam penerbangan.
Satu perkara yang berbeza dengan lawatan aku dua tiga tahun yang lalu adalah ketiadaan (mungkin ada satu atau dua) beca basikal yang menggunakan tenaga. Kalau dahulu jalan utam di Medan ini dipenuhi dengan beca jenis ini bersaingan dengan beca motorsikal, kini jarang sekali dapat melihatnya.
Aku cuba mendapat penjelasan dari seorang pemandu beca bermotor yang berhenti untuk mengajak aku menyewa becanya. Pengayuh beca basikal tidak lagi mampu berasing dengan bermotor dan mungkin kerana standad of living yang meningkat membolehkan masyarakat bandar ini mampu untuk menaiki beca bermotor atau teksi. Semua orang kini mahu cepat dan lekas sampai ke destinasi yang tidak boleh diberikan oleh beca basikal. Juga masyarakat tidak lagi mahu berpanas lebih lama dari sepatutnya.
Kali pertama aku kesini lima tahun lalu memberikan scenario amat berbeza, dengan beca basikal ini memenuhi jalan pada setiap waktu dan masa. Hingga awal pagi mereka masih banyak dijalanan. Keadaan jalan yang rata di bandar ini membolehkan mereka mencari rezeki untuk memberi keluarga keperluan harian. Mereka boleh menyelit ditengah kesibukkan kenderaan dan boleh mengayuh melawan arus di jalan utama.
Aku bagaikan merindui pemandangan tersebut. Lelaki yang kebanyakkan berbadan kecil tetapi perkasa mengayuh basikal sepanjang hari menghantar penumpang kedestinasi masing masing. Mungkin kebanyakkan mereka kini masih menjadi pemandu beca tetapi beca yang bermotor.
Masih ramai juga yang mengayuh basikal dibandar ini dan kini sudah banyak kelihatan roadbikes dan mountain bike menyusuri jalan. Mereka pula seolah olah mengambil tempat beca basikal yang kini sudah amat jarang kelihatan,
Kalau dibandingkan dengan tempat kita terutama di Melaka dan Pulau Pinang, beca yang dikayuh menjadi tarikan pelancong. Beca tersebut dihasi dengan pelbagai hiasan untuk menarik pelancong dan pengayuh beca dijadikan juga sebagai tourist guide atau pemandu pelancong. Ia dijadikan produk utama kepada pelancong dalam dan luar. Rasanya di Medan tiada usaha kearah itu dilakukan. Mungkin akan dibuat dimasa akan datang.
Aku melihat lihat kalau ada hotel yang menawarkan basikal untuk disewa oleh pelancong. Kecewa. Sering juga aku berangan angan jika boleh membawa basikal untuk meneroka negara jiran kita ini.

Untuk kali keempat aku terkena pada hari pertama di Medan. Bilik Hotel bajet atau murah yang ditawarkan kepada aku mengalami masalah penghawa dingin. Dengan cuaca panas masa kini, aku tidak dapat bertahan berada dalam bilik.  Walaupun pekerja hotel cuba membuat pembaikan tetapi agaknya gas air cond sudah habis. Aku terpaksa membuka pintu bilik. Isteri aku mengajak aku berpindah ke hotel lain tetapi aku sabar untuk melihat dahulu keadaan kalau kalau air cond akan berfungsi semula.
Aku berjanji untuk menukar bilik dan berpindah ke hotel lain sekiranya keadaan tidak berubah. Sementara itu kami keluar untuk pergi mencari makan malam. Tidak perlu heavy kerana banyak juga makan tengah hari tadi.
Setelah berjalan agak lama kami singgah disebuah gerai sementara yang didirikan pada waktu petang oleh peniaga. Dari menu yang diberikan, makanan yang disediakan agak pelbagai dan menarik. Kami memesan nasi goreng laut, iaitu nasi goreng yang disajikan dengan udang dan sotong. Sementara menunggu pesanan tiba kami memesan satay padang. Memang enak dan special. Keenakkan pada satay padang adalah pada kuahnya.
Kena kali kelima. Nasi goreng yang dihantar mengandungi seekor udang goreng bersaiz sederhana, beberapa potong sotong serta daun kobis dan potongan timun. Rasanya biasa sahaja. Kami terkejut semasa mebayar kerana harga nasi goreng tersebut ialah 20,000 rupiah (hampir RM7.00). Mahal bagi aku yang datang dari Sungai Petani. Kalau ditempat aku harga nasi tersebut tidak lebih dari RM5.00 sahaja.
Sudah tidak boleh tahan apabila keadaan air cond bilik hotel semakin teruk dan aku minta dipindahkan ke bilik lain. Walau bilik baru tersebut jauh lebih sejuk dan nyaman tetapi bunyi air cond yang kuat pula mengganggu tidur.
Moral of the story ................ fikirkan sendiri.