Halaman

Khamis, 10 Mei 2012

Laluan ombak

Sekali sekala ada benda dan perkara yang tidak disangka akan berlaku, berlaku pada kita. Setelah mendapat tahu laluan perlumbaan Jelajah Malaysia 2012, aku berangan angan untuk pergi ke Kulim hari ini untuk menyaksikan permulaan Stage 3 dari Bandar Kulim ke Chuping Perlis. Tetapi bila difikirkan aku dakan dapat menyaksikan permulaan Stage 5 di Sungai Petani pada hari Sabtu 12 hb Mei nanti, aku ketepikan sahaja cadangan tersebut.
Aku mengikut arah Timur pagi ini ke arah Kuala Ketil. Kemudian aku akan ke selatan untuk pulang melalui Padang Serai. Cuaca amat baik dan tidak menolak kemungkinan akan menjadi panas terik menjelang tengah hari dan hujan pada sebelah petang nanti. Tidak berapa risau tentang panas terik matahari tetapi risau sedikit tentang angin yang akan melambatkan kayuhan bila hari bertambah panas.
Memang aku kerap mengikuti laluan ini dan tidak pernah pula aku fikirkan sangat tentang nama yang paling sesuai untuk mengambarkan keadaan jalan. Seorang rakan menyatakan jalan yang 'beralun atau berombak'. Bermula dari Petronas Taipan Square di Bandar Puteri Jaya hingga ke Persimpang Kuala Ketil dan seterusnya ke Pekan Merbau Pulas dan Padang Serai, jalan beralun alun dan berombak. Keadaan jalan ini menrangkumi jarak hampir 30 km.
Memang seronok untuk roadbike. Bagi yang muda dan kuat boleh maintain kelajuan antara 20 hingga 30 km dan bagi yang veteran seperti aku boleh maintain 20 hingga 24 km/j.
Sepanjang kayuhan aku tidak memikirkan lansung tentang perlumbaan Jelajash Malaysia yang bermula dari Kulim sebentar nanti sehingga sampai di Pekan Merbau Pulas. Aku melihat beberapa anggota polis bersama orang sukarela awam berbincang sambil menunjuk arah. Hati mula tergerak kemungkinan besar perlumbaan stage 3 ini akan menempuh laluan ini. Tergerak hati untuk berhenti bertanya tetapi aku tangguhkan sehingga berjumpa dengan kumpulan lain.
Tiada nampak lagi polis ditepi jalan. Agaknya mereka tadi berbincang pasal perkara lain kerana aku melihat banyak bendera parti politik dipasang disepanjang jalan. Aku berhenti untuk sarapan di persimpangan selepas pekan Sungai Karangan. Dua orang cylist mtb berada dalam gerai dan menegur aku. Aku memilih meja bersebelahan kerana tidak mahu menggangu mereka. Lagi pun tidak kenal dan tidak pernah berjumpa sebelum ini. Terdengar mereka berbual bahawa Jelajah Malaysia akan melalui jalan ini. Oh elok juga ... aku akan duduk di gerai ini sambil menyaksikan perlumbaan tersebut.
Sebaik menghabiskan roti telur dan teh O ais, dua lagi cyclist singgah. Mereka berdua ini menggunakan road bikes dan salah seorang mengunakan rb classic seperti kepunyaan aku. Dia mengangkat tangan kepada aku dan terus menegur. Rupanya 'Ee' dari Bandar Puteri Jaya. Pernah dua tiga kali berjumpa dan berkayuh dengan dia. Dia baru pulih dari eksiden dimana dia dilanggar dari belakang oleh sebuah motorsikal. Basikalnya rosak teruk dan tidak dapat digunakan lagi. Basikal classic yang dibawa ini baru dibeli dari Baling.
Aku telah berada disini hampir satu jam dan tiada tahu pukul  berapa mereka akan sampai. Dua cylist mtb tadi beredar kerana mereka dapat maklumat bahawa perlumbaan baru bermula pada jam 10.00 pagi. Jangkaan jarak hampir 20 km dan akan melintasi ditempat aku berehat kira kira jam 10.40 nanti. Masa ini kereta dan motorsikal polis. motorsikal marshal dan pasukan bantuan lain mulai sibuk dijaln ini.
Persoalannya berbalaikan duduk menunggu begitu lama dan melihat kelibat kumpulan pelumba dalam tempoh kurang dari satu minit. Mereka berlalu begitu pantas dan terus terang aku nyatakan aku tidak dapat mengenal seorang pun dalam kumpulan tersebut walau dalam surat khabar gambar mereka sering diperagakan.
Sempat aku mengambil video perlumbaan tersebut untuk dijadikan kenangan, jika boleh akan dimuatkan kedalam blog atau facebooks,
Mulakan kayuhan semula untuk pulang ke Sungai Petani sebaik jalan lengang semula bersama kedua cyclist tadi. Tidak menyangka berpeluang berjumpa dengan rakan berkayuh setelah hampir 1 tahun tidak berjumpa dan berpeluang menyaksikan secara 'live' perlumbaan Jelajah Malaysia 2012.

Statistik :
   Mula .............. 7.20 pagi
   Tamat ............ 12.15 pagi.
   Jarak .............. 74 km
   Laluan ............ Kuala Ketil - Merbau Pulas - Sungai Karangan
   Berhenti 1 jam 30 minit menunggu Pelumbaan Jelajah Malaysia di Pekan Sungai
    Karangan
   Odometer 2012 : 02149
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan