Halaman

Ahad, 17 Jun 2012

2 X lencongan timur.

Sebaik memasuki jalan arah Butterworth selepas lampu isyarat Gaint Supermarket, aku melihat tiga orang remaja ditepi jalan mengerumuni sebuah basikal. Behernti rehat agaknya. Apabila sampai salah seorang dari mereka menahan aku dan bertanya dimanakah kedai basikal yang paling dekat. Mereka berumur tidak lebih dari 16 tahun, menggunakan basikal 'BMX' dengan pakaian biasa sahaja. Aku bayangkan mereka dari kawasan ini dan mungkin ingin berkayuh ke Pantai Merdeka.
Mereka memanggil 'uncle'. Mereka ingatkan aku berbangsa cina. Bukan pertama kali berlaku, kerap sangat hinggakan sudah 'mangli'. Kalau di supermarket, ramai jurujual atau promoter barangan menggunakan gantinama uncle memanggil aku dan kemudian tersipu sipu bila menyedari kesilapan mereka. Paling kerap berlaku apabila kaum cina berbahasa cina apabila aku masuk ke kedai mereka. Agaknya ada sedikit iras muka cina.
Waktu baru jam 9.00 pagi dan aku baru mula memasuki pusingan kedua berkayuh melalui lencongan timur dan lencongan barat. Rancangan awal adalah untuk ke Butterworth melalui jalan N1 dan kemudian memasuki BORR, tetapi aku batalkan kerana keadaan jerubu masih belum pulih lagi. Mengapa tidak aku hanya membuat dua pusingan jalan lencongan timur barat dan mendapat jarak yang diperlukan.
Pada round yang pertama tadi nampak ramai juga cyclist dijalan. Satu kumpulan hampir 20 orang memasuki jalan lencongan barat dari arah selatan. Mungkin mereka akan pergi ke Tanjung Dawa. Aku boleh mengagak kerana kumpulan tersebut mengunakan basikal campuran mountain dan roadbikes. Jika mereka ingin pergi jauh mereka akan hanya menggunakan roadbikes.
Satu kilometer kemudian aku melihat empat orang wanita berhenti ditepi jalan. Mereka mengenakan pakaian berbasikal yang sama berwarna hijau muda, satu kelab. Mungkin mereka sedang menunggu ahli kelab yang lain untuk berkayuh.
Aku memberi tahu remaja bertiga kedai basikal paling dekat di jalan Bakar Arang berhadapan RHB bank. Tidak pasti kedai basikal tersebut berniaga atau tidak kerana pada hari Ahad. Tambahan lagi hari ini cuti am Negeri Kedah sempena 'Israk Mikraj'. Salah satu basikal mengalami masalah freewheel dan tidak boleh dikayuh. 
Rasa kesihan pula bila diberitahu mereka berkayuh dari Kuala Ketil. Jauh tu .... Kelmarin aku berkayuh kesana dan jaraknya hampir 20 km. Tidak apa yang boleh aku bantu. Kalau setakat tayar bocor boleh juga aku menolong membaiki kerana aku membawa peralatan untuk tujuan tersebut.
Aku tinggalkan mereka bertiga dengan harapan mereka dapat menyelesaikan masalah mereka. Mereka boleh menalifon kawan kawan atau keluarga untuk datang dengan motorsikal atau kereta membawa mereka pulang. Bayangkan kalau perkara serupa berlaku kepada aku yang sering mebuat kayuhan jauh seorang diri.
Keputusan aku membuat dua pusingan melalui jalan lencongan barat dan timur (atau jalan by-pass) adalah tepat sekali. Jumlah jarak melebihi 60 km tetapi tidak lebih dari 10 km dari bandar. Kalau ada apa terjadi seperti yang aku jumpa sebentar tadi, tidak mendatang masalah besar. Boleh menalifon ahli keluarga atau kawan kawan untuk membawa pulang atau dalam keadaan 'worst case scenario' aku boleh menolak pulang basikal atau meninggalkan basikal ditempat selamat, berjogging pulang untuk mengambil kereta.

Statistik :
   Mula .............. 7.35 pagi
   Tamat ............. 10.30 pagi.
   Jarak ............... 65 km
   Laluan ............ Lencongan Timur - Lencongan Barat  2X
   Odometer 2012 : 02539
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan