Halaman

Isnin, 18 Jun 2012

Hospital Kulim

Menghantar aku sulung untuk mendaftarkan diri pada hari pertama untuk bertugas di Hospital Kulim. Kalau tidak aku mungkin akan membuat kayuhan pada hari keempat berturut turut hari ini. Sepanjang jalan keadaan jerubu amat teruk berbanding dengan beberapa hari sejak mula jerubu melanda. Walau selewat 7.30 pagi aku terpaksa mennyalakan lampu kereta kerana di beberapa tempat kadar atau paras penglihatan kurang dari 500 meter.
Hanya satu atau dua dari 10 kereta dijalan menyalakan lampu dalam keadaan sebegini. Yang lebihnya buat macam tidak endah sahaja. Menyalakan lampu kereta dalam jerubu akan membolehkan kereta dilihat oleh orang dihadapan dan dibelakang dan boleh mengelakkan sebarang kemalangan. Kalau memasang lampu bukannya akan menambah kegunaan bahanapi.
Semasa menunggu anak membuat pendaftaran berpeluang berkenalan dengan ibubapa seorang rakan anak kami. Seorang pesara kerajaan dan enam tahun lebih senior dari aku. Tiada apa yang istimewa atau tiada cerita yang seronok untuk dicatatkan hanya pemerhatiannya yang membuatkan aku rasa begitu teruja. Setelah berkenalan dan berbual dengan agak mesra, secara sponstan dia memberikan komen yang aku kelihatan begitu sihat dan bertenaga.
Dia bertanya apakah aktiviti yang aku lakukan. Hah apa lagi...... macam peluru mesin gun aku bercerita tentang aktiviti berbasikal yang aku lakukan.
Rupanya beliau baru pulih dari serangan angin ahmar beberapa bulan lalu. Kini lebih banyak memberi tumpuan tentang pemakanan dan menjaga kesihatan dengan melakukan senaman. Sayang dia hanya menggunakan basikal tanpa tayar didalam rumah. Aku masuk jarum, menasihatkan untuk membeli basikal sebenar dan keluar untuk melakukan senaman. Lebih banyak kebaikan.

     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan