Halaman

Rabu, 27 Jun 2012

Last minute notice ....

Aku hanya beberapa km sebelum sampai kerumah dari kayuhan pagi bila handphone dalam beg kecil yang aku gantung di handle basikal setiap kali aku berkayuh berbunyi. Beg kecil tersebut aku isi dengan handphone, compact digital kemera, kad pengenalan, wang dan buku nota bersama pencil sentiasa dibawa bersama ketika membuat kayuhan. Bergegas berhenti untuk menjawap panggilan tersebut.
Adakah patut memberitahu kena menghadiri mesyuarat 1 jam sebelum bermula! Nasib baik mesyuarat ini bukan masalah kerja tetapi untuk kerja kerja amal sahaja. Rasanya mesyuarat tersebut telah diputuskan untuk diadakan sekurang kurangnya satu atau dua minggu sebelum ini.
Aku bukanlah seorang yang cerewet sangat walau diperlakukan demikian. Ini kerja kerja amal, boleh menolak dan tidak hadir. Kebetulan aku hanya beberapa minit sahaja lagi untuk sampai kerumah dan masih hampir 40 minit lagi. Sempat berehat, sarapan dan membersihkan diri. Lokasi mesyuarat hanya 5 minit menaiki kereta. Tiada apa program disepanjang hari selepas kayuhan.
Pada sebelah malam aku dipanggil untuk menghadiri satu perjumpaan untuk program konvoi berbasikal dari Kampung Bakar Kapur ke Pantai Merdeka. Perjumpaan akan diadakan selepas Solat Isyak malam nanti. Sekali lagi pemberitahuan dibuat selepas masa makan tengah hari.
Dua mesyuarat hari ini dan notis untuk kedua duanya dibuat last minute.
Perjumpaan di Dewan Bakar Kapor di hadiri oleh peserta konvoi berbasikal yang terdiri dari remaja yang berusia antara 12 hingga 20 tahun. Aku agak terkejut kerana ada remaja yang aku sangkakan tidak lebih dari 9 tahun menyertai convoi tersebut. Bila bertanya aku diberitahu remaja tersebut belajar dalam tingkatan satu. Konvoi akan bermula pada pagi Jumaat 29 Jun 2012 jam 8.00 pagi selepas sarapan dan bacaan doa, bermalam di Pantai Merdeka dan akan berkayuh pulang selepas sarapan pagi Sabtu 30 Jun 2012. Penyampaian sijil, hadian dan cenderahati akan dibuat apabila semua peserta konvoi selamat tiba di dewan.
Program konvoi berbasikal ini adalah anjuran KRT Bakar Kapur untuk remaja  kawasan tersebut. Kebanyakkan remaja belum pernah berkayuh ke Pantai Merdeka. Walaupun mereka nampak bersemangat dan bertenaga tetapi ketiadaan persediaan awal dari segi latihan sedikit merunsingkan. Kebanyakkan remaja yang menyertai konvoi ini akan menggunakan basikal BMX dan hanya beberapa orang yang mempunyai'fixie'.
Konvoi bertujuan membentuk disiplin diri dan keperibadian jati diri remaja, menginsafi tanggungjawap sebagai anak soleh, menjana kecermelangan diri dan meningkatkan kemahiran kepimpinan dan komunikasi. Pelbagai program tambahan akan diadakan pada sebelah petang dan malam termasuk sukaneka, solat berjemaah, tazkirah dan kuiz.
Penerangan panjang lebar dibuat oleh ketua marshall yang mengiring convoi tersebut. Cara kayuhan berkumpulan, posisi dan yang penting langkah keselamatan. Peserta tidak dibenarkan menggunakan handphone, radio atau lain lain peralatan. Semua mesti mematuhi arahan dan teguran marshall untuk menentukan keselamatan semasa kayuhan.
Tiba giliran, aku menerangkan sedikti sebanyak tentang laluan yang akan ditempuhi, lokasi mana yang berbukit, mana yang agak sibuk seperti dihadapan pasar minggu pekan Tikam Batu, apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat kemalangan dan kerosakkan. Mengingatkan semua peserta supaya menentukan basikal dalam keadaan baik terutama brek, tayar dan paddle. Semua mesti mengambil sarapan pagi secukupnya untuk kayuhan sejauh 30 km dan akan mengambil masa hampir 2 jam.
Aku dilantik sebagai leader dan pace setter kepada kumpulan ramaja tersebut. Terus terang aku nyatakan ini pertama kali berkayuh dengan remaja. Tidak tahu apa yang jangkakan dan diharapkan. Tidak sabar rasanya untuk experience ini.

Statistik :
Mula .............. 8.05 pagi
Tamat ............. 9.20 pagi.
Jarak ............... 33 km
Laluan ............ Lencongan Barat - Lencongan Timur
Odometer 2012 : 02662

Tiada ulasan:

Catat Ulasan