Halaman

Sabtu, 23 April 2011

Jemputan ke Alor Setar

Petang tadi aku mendapat SMS dari Azbeel untuk kayuhan ke Alor Setar esok Ahad 24 April 2011. Kayuah akan bermula pada jam 7.30 pagi dari 'clock tower Sungai Petani'. Jarak kayuhan melebihi 120 km menyusuri jalan persekutuan N1 melalui Gurun, Guar Cempedak, Kota Sarang Semut, Simpang Empat dan Simpang Kuala. Aku pernah sekali bekayuh tetapi hanya sampai ke Kota Sarang Semut menggunakan mountain bike.
Kebetulan. Aku memang bercadang untuk membuat kayuhan ke Alor Setar dalam masa terdekat ini. Ingin mencuba dengan roadbikes pula. Tetapi aku merancang untuk membuat pendakian Gunung Jerai pada tarikh tersebut. Begitu lama tidak membuat pendakian gunung dan rasanya basikal mtb Scott di belakang rumah tu begitu lama diabaikan. Mana tidaknya. Kini terpaut dengan roadbikes classics.
Kenalah aku batalkan hasrat untuk kayuhan ke gunung dan akan mengikuti kumpulan roadbikes ke Alor Setar. Bukan selalu mendapat peluang ini. Dalam masa melayan fikiran tentang kayuhan tersebut seorang rakan lain menelifon bertanyakan samada aku akan ikut serta atau tidak. Dia tidak begitu teruja untuk mengikuti kumpulan tersebut kerana beberapa masalah peribadi dengan salah seorang cyclist kumpulan itu. Perselisihan faham juga berpunca dari kayuhan basikal, saling menyalahi satu dengan lain tentang sikap, attitude, prasangka, syak wasangka, ego dan macam macam lagi. Peliknya mereka semua sudah berumur seperti aku atau lebih tua tetapi perangai mengalahkan kanak kanak.
Aku cuba meyakinkan rakan tersebut bahawa tidak perlu mengikuti mereka. Aku cadangakan sebelum kayuhan bermula, beritahu sesiapa berkenaan bahawa kayuhan ini adalah kayuhan bebas, tidak perlu bersama dalam kumpulan. Sesiapa yang kuat dan mempunyai mesin yang boleh pergi laju, bolehlah berkayuh dahulu dihadapan dan tidak perlu menunggu yang lain. Ibaratkan kayuhan ini berasing cuma secara kebetulan bermula dan berakhir ditempat yang sama dan melalui jalan yang sama dan tidak kenal antara satu dengan lain.
Apapun  kayuh sendiri ..... letih sendiri .... syok sendiri .... sihat sendiri.

p/s : pagi tadi aku membuat pemeriksaan kesihatan. Tumpuan aku adalah kandungan gula yang agak tinggi beberapa bulan kebelakangan ini. Aku berasa lega kerana ia telah turun ke paras normal manakala tekanan darah pada 125/80 sahaja. Aku gembira kerana aktiviti kayuhan dan berjogging yang aku lakukan selama ini memberi manfaat kepada kesihatan badan.
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan