Halaman

Khamis, 14 April 2011

Bertam

Semasa perjalan pulang kayuhan amal sabtu lalu, terdapat bunyi yang tidak menyenangkan dari basikal aku. Otai basikal menyatakan datang dari rantai yang mungkin perlu ditukar kerana ia telah kendur. Aku percaya cakap mereka dan menunggu masa lapang sedikit untuk melakukan di kedai basikal Taman Intan.
Sementara menunggu masa sesuai untuk membaiki basikal, aku melakukan aktiviti berjogging di Bukit Semarak. Dua pagi aku kesana. Petang kelmarin aku membawa ke kedai basikal untuk menukar rantai. Mengikut makanik ia bukannya seperti yang dijangkakan. Kerana rantai masih dalam keadaan baik. Beberapa peralatan lain diperiksan dan tidak berjumpa sebarang masalah. Dia menyuruh aku mengayuh untuk menentukan samada bunyi tersebut masih ada. Aku membuat kayuhan hampir 6 km dan pelik bunyi trersebut telah tiada sama sekali.
Pagi ini aku merancang untuk berkayuh melalui jalan lencongan timur kemudian mengambil jalan ke Gurun dan berpatah balik. Tetapi sebelum aku memasuki jalan lencongan timur aku menukar haluan dan terus keselatan menuju ke Kepala Batas dan Bertam.
Aku singgah disebuah  gerai minuman di Taman Kempas untuk pekena roti canai telur dan milo O. Cuma ada dua tiga pelanggan disana. Mereka duduk pada berlainan  meja dan berbual mengenai kecurian lembu yang sedang berleluasa di kampung. Aku hanya memasang telinga dan memberi tumpuan kepada cerita mereka.


Apa yang aku dengar, orang yang bercerita dahulu mempunyai banyak lembu yang diternak secara tradisi iaitu membiarkan lembu mencari makan disekitar kampung dan ladang getah atau kelapa sawit. Lembu lembu tersebut akan pulang waktu petang dan dimasukkan ke dalam kandang. Kadangkala lembu lembu tersebut tidak masuk kekandang tetapi tidur di tepi jalan berhampiran penternak. Dahulu tiada kejadian kehilangan lembu berlaku tetapi kini banyak lembu lembu telah dicuri. Bukan sahaja lembu yang berkeliaran di tepi jalan malah lembu yang disimpan di dalam kawasan berpagar atau didalam kandang tidak terlepas dari dicuri.
Pencuri boleh mencuri seekor lembu dalam masa tidak sampai 10 minit, iaitu belum sempat penternak tahu apa yang berlaku. Pencuri tersebut boleh memasukkan seekor atau dua ekor lembu dalam but kereta 'Proton Aeroback'. Mereka kini lebih cekap dengan adanya telefon bimbit dimana rakan mereka boleh mengawasi keadaan dan memberi amaran jika perlu.
Mengikut cerita pelanggan tersebut pencuri lembu kini menggunakan ubat bius atau ubat pelali yang disumpit pada haiwan tersebut. Kerja mereka akan menjadi mudah apabila lembu tersebut pengsan. Mereka tidak fikirkan halal haram. Pembeli daging yang menjadi mangsa.
Kekecewaan orang yang bercerita amat ketara. Menurutnya untuk membesarkan seekor anak lembu mengambil masa dua tahun setengah dan hingga tiga tahun sebelum lembu boleh dijual.  Ketika berangan-angan untuk menjual lembu, lembu tersebut dicuri.  Kini dia telah menjual semua lembu lembunya kerana kekecewaan tersebut.
Kadang kala dia melihat seseorang bermotosikal berlegar legar dikawasan kampung dengan membawa sangkar untuk memikat burung. Sebenarnya mereka ini membuat tinjauan dimana kawasan ada lembu sebelum menjalankan operasi.
Itu lah pasal banyak kali aku membuat kayuhan disekeliling kampung tiada lagi nampak lembu lembu berkeliaran ditepi tepi jalan. Mungkin ramai orang berasa serik dan kecewa untuk menternak lembu.
Aku tinggalkan mereka yang terus bersembang mengenai kecurian lembu. Apabila menghabiskan roti telur aku ingin terus beredar. Sebenarnya aku tidak tahan dengan asap rokok daun yang tidak berhenti henti. Kayuhan berpuluh kilometer menjadi sia sia bila menghisap asap yang dihembus keluar atau menjadi 'secondary smokers'.

Statistik
   Mula ............ 7.50 pagi
   Tamat ........... 10.00 pagi
   Jarak ............ 46 km
   Cuaca ........... panas 
   Laluan .......... Kepala Batas - Bertam - Paya Keladi - Pinang Tunggal

Tiada ulasan:

Catat Ulasan