Halaman

Isnin, 18 April 2011

Konvensyen Panel Penasihat

Hujung minggu lepas aku tidak dapat membuat kayuhan kerana berada di Kuala Lumpur untuk menghadiri Konvensyen Panel Penasihat Klinik Kesihatan. Konvensyen dwi tahunan ini mengumpulkan wakil panel penasihat dari seluruh negara diadakan bertujuan untuk berkongsi idea dan pengalaman aktiviti yang dijalankan ditempat masing masing. Konvensyen berlangsung selama dua hari dan ianya dirasmikan oleh Menteri Kesihatan.
Mungkin ramai yang tidak mengetahui atau samar samar tentang objektif penubuhan panel penasihat untuk klinik kesihatan. Ia menjadi saluran komunikasi dua hala antara masyarakat dengan kakitangan klinik dan menggalakkan penglibatan masyarakat dalam mencapai matlamat 'kesihatan untuk semua'. Ahli panel dipilih dari kalangan masyarakat yang berpengaruh dan menjalankan tugas secara sukarela.
Berkayuh adalah satu aktiviti senaman untuk kesihatan. Namun disepanjang pembentangan oral tentang aktiviti yang dilakukan tiada mana mana  klinik yang menganjurkan berbasikal sebagai aktiviti kesihatan. Kebanyakkan mengadakan senamrobik, tarian poco-poco yang kini sedang hangat diperkatakan kerana dianggap haram atau mengadakan gym. Mungkin dimasa hadapan ada panel penasihat yang dapat menganjurkan aktiviti berbasikal untuk masyarakat sebagai aktiviti.
Walaupun tidak berkayuh tetapi aku tidak berhenti dari menerangkan segala kebaikan dan kelebihan melakukan aktiviti berbasikal kepada setiap kawan baru yang aku temui semasa konvensyen. Ramai yang seolah tidak percaya bila aku bercerita tentang kekerapan, jarak kayuhan, masa yang diambil dan tempat tempat yang dilalui.
Sehari sebelum bertolak ke KL aku mendapat pelawaan melalui SMS untuk kayuhan ke Lata Bukit Hijau di Daerah Baling. Tidak jauh. Hampir 90 km pergi dan balik tetapi 4km sebelum sampai ke lata tersebut jalannya berbukit. Memang sudah lama aku tidak mengunjungi tempat tersebut. Kali terakhir aku membawa keluarga berkelah lebih sepuluh tahun yang lalu. Insyaallah aku akan mengayuh kesana dalam masa terdekat.
sebahagian pemandangan lata Bukit Hijau

Tiada ulasan:

Catat Ulasan