Halaman

Selasa, 5 April 2011

Jogging je ari ni ...

Datang awal ke kaki bukit dari biasa kerana sekarang tanah cerah semakin awal. Sekarang matahari bergerak dari hemisfera selatan ke utara menyebabkan siang lebih awal. Semasa sampai tempat parking masih banyak kenderaan ada disana bermakna ramai lagi sedang melakukan aktiviti berjalan dan berjogging.
Memang aku merancang untuk berjogging pagi ini. Tidak teruja langsung untuk membuat kayuhan, Mungkin kerana dos lebih pada kayuhan Ahad lepas. Benar juga kata seorang otai, jangan 'over', takut menjadi 'cemuih'.
Apabila menghabiskan pendakian peringkat pertama, aku mulakan berjogging untuk pendakian rendah seterusnya menuruni bukit sehingga sampai ke tempat bermula. Disepanjang jalan banyak terdapat kertas penanda jalan yang ditaburkan oleh HHH Sungai Petani. Mungkin ahli kelab berjogging pada hari sebelumnya kerana tidak berjumpa sesiapa sepanjang perjalanan. Juga tidak banyak kenderaan di letakkan di bawah seperti kebiasaan.
HHH (Hash House Harrier) Sungai Petani kini telah berusia hampir 34 tahun. Ia adalah  sebuah kelab dimana ahli melakukan aktiviti larian dan sosial. Ahli kumpulan ini terdiri lelaki dan perempuan dari pelbagai peringkat umur yang mempunyai minat dan kesedaran mengenai kesihatan yang sama. Kumpulan ini akan membuat larian sekurang kurangnya sekali seminggu di lokasi berbeza.
Difahamkan mereka mempunyai kod etika yang agak tegas ketika membuat larian seperti tidak merosakkan apa apa disepanjang jalan dan tidak boleh membuang sampah dimerata tempat. Tetapi yang peliknya mereka menaburkan atau meletakkan banyak kertas (foto) disepanjang laluan larian mereka.
Aku berjumpa banyak muka muka yang aku kenal, sempat betegur bertanya khabar. Tetapi kalau dah berjogging, sihat la kan. Kebanyakkan mereka berkumpulan dan bersembang mesra antara mereka.  Aku seperti biasa seronok secara solo. Tak kuasa hendak menunggu yang sampai lewat, ada yang laju dan ada yang pelahan, ada nak ikut jalan dekat atau jalan jauh, ikut sebelah selatan ada pula gemar sebelah utara, ada yang hendak berhenti sembang lama dengan kenalan lain yang ditemui dan berbagai kerenah lagi.
Puas berjogging apabila baju yang dipakai dibasahi peluh.

.... ada yang cuba membuat pendakian dengan MTB
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan