Halaman

Ahad, 3 April 2011

Speed Kill .................


"Kelajuan bukan sahaja membunuh nyawa tetapi juga membunuh mood dan keseronokkan"

Tag line 'kelajuan membunuh' untuk kempen keselamatan jalan raya oleh kerajaan Malaysia yang digunakan pada poster, bill board, iklan dalam akhbar serta iklan visual dalam TV memang 100% tepat. Kelajuan adalah penyumbang terbesar kemalangan jalan raya saban hari dan tahun. Pun bagitu, amatlah susah untuk mendidik dan menyedarkan pemandu di negara kita supaya mematuhi had laju yang di tetapkan atau dihadkan. Apabila pihak berwajib mengenakan saman dan menyenaraihitamkan pesalah, banyak pula bantahan serta kata yang kurang enak didengar.
Kayuhan pagi ini bermula tepat pada jam 7.00 pagi dari rendevouz point di Stesyen Petronas Jalan Kuala Ketil seperti yang dirancang (well..... mungkin lewat satu minit atau jam aku cepat satu minit?), memberikan mood yang baik, kumpulan kecil seramai lima orang adalah ideal dan melalui jalan yang amat menyeronokkan dan mengasyikkan. Kata penganjur jalan yang akan dilalui redup dan kurang kenderaan selain dari contour yang berbukit bukit. Sebaik sahaja melintasi jalan lencongan timur menghala ke Kuala Ketil, pengayuh disajikan dengan pemandangan kebun getah dan kelapa sawit dikedua dua belah jalan. Cuaca yang sejuk dan nyaman menambah keseronakkan berkayuh. Cuaca pagi ini seolah olah mengalukan kayuhan kami kerana telah hampir seminggu hujan turun.
'setengah' Pekan Malau - waktu pagi
Malang dan sedihnya keadaan dan senario yang begitu dirosakkan oleh sikap ego sesetengah rider. Mereka memecut dengan laju meninggalkan rider yang kurang bertenaga jauh dibelakang. Pada mula ingatkan mereka hanya ingin memanaskan badan dan melonggoarkan otot-otot badan. Tetapi ia berterusan sehingga ke penamat kayuhan.
Ok.. mereka tidaklah meninggalkan rider yang lambat sama sekali. Mereka akan berhenti dipersimpangan jalan atau ditempat yang mungkin mengelirukan dan menunggu sehingga orang yang terakhir sampai. Sebaik sahaja kayuhan bermula semula, mereka kembali memecut meninggalkan dengan jarak yang agak jauh.
Persolannya, adakah ini adil, apa gunanya berkayuh berkumpulan atau mengajak orang lain ikut serta. Pilih sahaja geng atau rider yang mampu memecut laju untuk kayuhan tersebut. Usah diajak yang lemah atau yang masih baru ikut serta.
Pendapat aku sekiranya merancang untuk membuat kayuhan bersama, sepatutnya semua dalam kumpulan berkayuh bersama-sama. Sama laju, sama perlahan dan sama berhenti. Bukannya ada orang yang mendahului dengan jarak berkilometer dan yang dibelakang ketinggalkan. Kesihan rider yang dibelakang mencuba sedaya upaya untuk mengejar pengayuh dihadapan. Kayuhan berkumpulan sepatutnya juga membolehkan semua peserta menikmati pemandangan, memerhati aktiviti disepanjang jalan sambil berbincang, berkongsi dan bertukar fikiran tentang kayuhan yang dilakukan.
Disinilah 'mood dan keseronokkan' berkayuh berkumpulan dibunuh oleh kelajuan. Bayangkan apa yang difikirkan oleh yang pengayuh yang paling last, yang jauh ketinggalan dibelakang sehinggakan bayangan atau kelibat rakan rakan lain tidak lagi kelihatan. Tentunya dia tidak berasa seronok, tidak lagi gembira, kecewa dan give-up untuk meneruskan kayuhan. Tentunya dia akan mengalami 'inferiority complexs' dan berasa bersalah kerana membuatkan kumpulan dihadapan berhenti untuk menunggu dia sampai. Dia akan berfikiran kumpulan yang laju akan hilang keseronakkan kerana terpaksa berhenti beberapa kali. Case yang paling teruk ialah orang yang paling dibelakang akan menolak pelawaan kayuhan berkumpulan seperti dimasa akan datang.
Aku amat tidak bersetuju dengan cara sebegini. Aku dapati seorang rider begitu bermegah untuk mendahalui kumpulan dari mula sampai keakhir. Dia tidak memberi peluang kepada orang lain untuk memotong dan menunjukkan kelebihan ketika berkayuh. Walaupun ia mempunyai karektor yang baik, pandai mengambil hati kawan dan sering memberi kerjasama dan pertolongan tetapi ianya berubah ketika berkayuh. Sama seperti yang sering kita dengar mengenai sikap pemandu dijalan raya.

Statistik 
   Mula ......... 7.00 pagi
   Tamat ........ 12.00 tengah hari
   Jarak ......... 106 km
   Cuaca ........ redup
   Laluan ....... Kuala Ketil - Malau - Labu Besar - Sungai Karangan - Sungai Petani
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan